Toyota tunjuk 16 kereta elektrik yang bakal diproduksi – ada kereta sport, trak pikap dan macam-macam!

Toyota tunjuk 16 kereta elektrik yang bakal diproduksi – ada kereta sport, trak pikap dan macam-macam!

Kita tahu buat masa sekarang, Toyota antara pengeluar yang bimbang akan peralihan kepada teknologi kenderaan elektrik sepenuhnya yang menggunakan bateri (BEV) pada masa akan datang – syarikat tersebut bukan sahaja gusar kemungkinan ramai yang akan kehilangan kerja, kereta akan menjadi semakin mahal, malah mempersoalkan tentang masalah karbon yang masih tidak akan selesai menerusi loji yang masih menjana elektrik menggunakan bahan api fossil.

Malah Toyota juga didakwa oleh sesetengah pihak bahawa mereka tidak kisah tentang alam sekitar dan sengaja melambatkan peralihan kepada teknologi elektrik sehinggakan ada aktivis alam sekitar mahu Toyota diboikot kerana perkara berkenaan.

Tapi menerusi pembentangan media berkenaan strategi EV yang dilangsungkan di Jepun sebentar tadi, Presiden Toyota, Akio Toyoda mungkin mahu memberitahu dunia bahawa anggapan-anggapan yang dilemparkan berkenaan tidak betul dan menunjukkan sendiri bahawa Toyota telahpun mempunyai sekurang-kurangnya 16 model BEV Toyota dan Lexus yang bakal dilancarkan pada masa hadapan, dan ia meliputi pelbagai segmen bagi menawarkan “EV untuk semua orang”!

Toyota tunjuk 16 kereta elektrik yang bakal diproduksi – ada kereta sport, trak pikap dan macam-macam!

Menurut Toyoda, syarikatnya bakal melancarkan 30 model-model BEV menjelang 2030 nanti, dan mensasarkan untuk menjual sebanyak 3.5 juta BEV sepanjang tempoh berkenaan. Malah untuk divisi mewahnya, Lexus sedang beralih dan bakal ditransformasi untuk menjadi jenama elektrik sepenuhnya di Eropah, Amerika Utara dan juga China menjelang 2030.

Dalam pembentangan berkenaan, Akio Toyoda terlebih dahulu memperkenalkan lima model dalam barisan siri bZ (Beyond Zero). Ia sudah tentu dimulakan dengan SUV bZ4X yang telah pun didedahkan sebelum ini, dan disahkan akan mula dijual dalam pasaran bermula tahun hadapan dan kini Toyota sedang menyediakan kilang Motomachi mereka bagi memproduksi model berkenaan.

Kemudian Toyoda memperkenalkan dua lagi SUV dalam barisan model bZ ini yang kini dikenali hanya sebagai bZ Compact SUV dan juga bZ Small Crossover. Untuk bZ Compact SUV, ia akan dihasilkan sebagai SUV saiz-pertengahan bersama garis badan yang anggun.

Manakala untuk bZ Small Crossover, ia adalah model paling kompak dalam siri bZ ini dan menampilkan rekaan “mengikut citarasa Eropah dan Jepun.” Model ini disasarkan untuk mencapai kadar penggunaan tenaga 125 Wj untuk setiap km, atau kadar tertinggi yang ditawarkan dalam kelas SUV kompak elektrik penuh.

Selepas itu, Toyoda memperkenalkan pula bZ SDN, iaitu sebuah sedan elektrik penuh dalam saiz-pertengahan, dan menurutnya, sedan ini dihasilkan bagi memenuhi kehendak pelanggan yang mahu mendapatkan kereta pertama mereka. Akhir sekali ialah bZ Large SUV, iaitu SUV bersaiz besar yang menawarkan tiga baris tempat duduk.

Untuk Lexus, empat model BEV yang didedahkan kali ini. Menurut Toyoda, walaupun dengan unit rangkaian kuasa elektrik penuh, model-model elektrik Lexus ini bakal memberikan rasa dan karekter pemanduan yang sama seperti model-model petrol dan hybrid sedia ada jenama mewah berkenaan.

Model EV pertama yang bakal Lexus lancarkan adalah SUV yang digelar Lexus RZ. Selepas itu Lexus bakal memperkenalkan kereta sport dua pintu dengan bentuk seakan Toyota Supra, yang disasarkan boleh memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 2 saat, serta menggunakan bateri jenis solid yang mampu memberikan jarak gerak sejauh 700 km!

Akio Toyoda turut menyatakan bahawa kereta sport elektrik Lexus berkenaan akan diberikan “sos rahsia” yang mereka perolehi ketika membangunkan supercar ikonik dengan enjin V10, Lexus LFA. Dua lagi model elektrik Lexus yang ditunjukkan kali ini adalah sebuah sedan sport dan SUV bersaiz besar yang turut belum disertakan dengan nama.

Manakala untuk model-model Toyota masa hadapan lain yang turut akan dilancarkan dan ditunjukkan hari ini termasuk model-model komersial seperti e-Palette dan mid box serta dua buah SUV yang masing-masing bersaiz kecil dan sederhana.

Apa yang menarik, Toyota turut menayangkan model-model elektrik dengan rupa ikonik sedia ada iaitu sebuah trak pikap EV yang nampak seperti Toyota Tundra dan juga sebuah SUV yang direka seakan Toyota FJ Cruiser diberi nama Compact Cruiser EV. Tidak ketinggalan, sebuah kereta sport sebenar yang tidak mustahil dijelmakan sebagai MR2 atau Supra generasi selepas ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required