Presiden Toyota tak suka peralihan kereta elektrik – kereta jadi mahal, karbon dioksida makin tinggi

Presiden Toyota tak suka peralihan kereta elektrik – kereta jadi mahal, karbon dioksida makin tinggi

Toyota mungkin antara jenama automotif Jepun yang terawal memperkenalkan teknologi elektrifikasi untuk model produksi massa bermula dengan model hibrid Prius pada tahun 1997. Namun Presiden gergasi automotif Jepun berkenaan, Akio Toyoda nyata tidak bersetuju dengan pengumuman kerajaan negaranya yang mahu enjin petrol sepenuhnya diharamkan bermula 2030.

“Ketika ahli politik diluar sana berkata, ‘Mari kita mansuhkan semua kereta dengan kuasa petrol,’ adakah mereka faham apa sebenarnya semua ini?” kritik Toyoda terhadap pimpinan negara berkenaan ketika berucap dalam satu sidang media atas kapasitinya sebagai pengerusi Persatuan Pengeluar Automobil Jepun pada Khamis lalu, lapor WSJ.

Toyoda menerangkan bahawa Jepun akan kehabisan tenaga elektrik pada musim panas sekiranya semua kereta di negara tersebut menggunakan kuasa berkenaan. Infrastrktur yang diperlukan untuk menyokong sistem caj untuk kenderaan elektrik ini di Jepun akan menelan belanja antara 14 trilion hingga 37 trilion yen, terangnya lagi.

Beliau turut menyatakan bahawa jika kerajaan Jepun bersungguh-sungguh untuk mengharamkan kereta petrol ini, model perniagaan industri kenderaan sedia ada akan runtuh dan seterusnya akan menyebabkan berjuta orang kehilangan pekerjaan.

Penghasilan tenaga elektrik di Jepun masih lagi belum menggunakan banyak tenaga boleh diperbaharui seperti sebahagian negara di Eropah. Di Jepun, kebanyakkan elektrik masih dijana menggunakan arang batu dan juga gas asli. “Lebih banyak kereta elektrik kita hasilkan, lebih banyak karbon dioksida akan dihasilkan,” kata Toyoda lagi.

Bos Toyota berkenaan turut menyatakan bahawa pengharaman kereta berkuasa petrol ini turut akan menyebabkan harga kereta menjadi semakin mahal dan bukan semua orang akan berkemampuan untuk memilikinya kelak.

Seperti yang disebutkan tadi, buat masa sekarang Toyota bukanlah anti terhadap teknologi mesra alam tersebut, dan Toyota Prius masih peneraju dalam pasaran kereta hibrid. Jenama tersebut kini mula melakukan pelbagai pembangunan untuk kereta berkuasa elektrik sepenuhnya termasuk menubuhkan syarikat kerjasama dengan jenama China, BYD bagi tujuan berkenaan.

Selain membangunkan teknologi elektrifikasi, Toyota turut menghasilkan kereta yang dijana oleh sel bahan api hidrogen untuk dijual dalam pasaran iaitu Toyota Mirai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required