Bos Toyota mahu kereta sport ‘Tiga Beradik’ kembali kata Tada – Selepas Supra dan 86, MR2 seterusnya?

Bos Toyota mahu kereta sport ‘Tiga Beradik’ kembali kata Tada – Selepas Supra dan 86, MR2 seterusnya?

Toyota MR2 generasi pertama AW11

Ketua jurutera yang bertanggungjawab membina Toyota 86 dan Supra generasi baharu, Tetsuya Tada sekali menegaskan bahawa Presiden Toyota, Akio Toyoda mahukan ‘Tiga Beradik’ kereta sport Toyota kembali dalam barisan model dalam bilik pameran jenama berkenaan. Perkara ini disebutkan kembali oleh Tada ketika diwawancara oleh rakan-rakannya di Toyota Great Britain, selepas kemunculannya dengan Supra A90 di Goodwood Festival of Speed.

“Akio sentiasa mengatakan bahawa sebagai syarikat dia mahukan ‘Tiga Beradik’, dengan GT86 pada bahagian tengah dan Supra sebagai abang yang paling besar. Jadi kami cuba untuk mensasarkan Supra agar boleh menawarkan kebolehan yang luar biasa dalam semua aspek,” kata Tada.


Klik untuk besarkan

Bagi mereka yang masih belum jelas, ‘Tiga Beradik’ ini adalah gelaran untuk tiga model kereta sport Toyota yang berada dalam pasaran pada era 90’an dahulu iaitu Toyota Supra, Toyota Celica dan juga Toyota MR2. Buat masa sekarang, Toyota 86 generasi baharu diletakkan pada kedudukan tengah, manakala Supra yang akan dilancarkan nanti akan kekal sebagai ‘Abang Long’. Persoalannya, model apa yang bakal mengisi tempat sebagai kereta sport entry level dalam barisan ‘Tiga Beradik’ baharu ini?

Jika mengikut segmen kereta sport Toyota pada era 90’an tersebut, Celica dan MR2 kedua-duanya dijana enjin 2.0L 3S-G, sama ada versi turbo (3S-GTE) atau NA (3S-GE), namun kedua-duanya ‘bertanding’ dalam dua kelas berbeza – Celica menjadi pencabar kepada ‘jentera rali jalanan’ kepada Mitsubishi Lancer Evo dan Subaru Impreza WRX kerana diberikan sistem 4WD dan berlumba di WRC, manakala MR2 adalah kereta sport asli dengan enjin yang diletakkan pada bahagian tengah memacu roda belakang.


Toyota Supra generasi baharu (A90) dan Toyota 86

Namun setelah produksi MR2 generasi kedua (SW20) berakhir, ia digantikan pula dengan model generasi ketiga Toyota MR-S (ZZW30), yang dijana hanya dengan enjin NA 1.8 liter VVT-i 1ZZ-FE, secara tidak langsung segmennya telah bertukar kepada kereta sport lebih kompak. Berdasarkan faktor ini, adakah Toyota akan meletakkan MR2 generasi baharu sebagai sebuah kereta sport entry level, satu anak tangga lebih rendah dari Toyota 86?

Setakat ini tidak nampak lagi mana-mana prototaip yang boleh dikaitkan untuk kereta sport baharu berkenaan. Tetapi pada Tokyo Motorshow 2015, Toyota ada mendedahkan sebuah kereta sport pacuan roda belakang yang lebih kecil dari 86. Coupe ringan, 2+2, enjin hadapan pacuan roda belakang tersebut digelar S-FR itu kelihatan bersedia untuk mencabar Mazda MX-5. Tiada perincian spesifikasi berkenaan model tersebut, namun menurut satu laporan dari media Jepun, ia dilengkapi dengan enjin 1.5 liter empat silinder dengan sistem suntikan bahan api terus berkuasa 130 PS/148 Nm, kotak gear manual enam-kelajuan dan berat bersih hanya 980 kg.

GALERI: Toyota S-FR Concept di Tokyo 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required