Mazda 2 Bio Concept akan berlumba guna bahan api dari minyak masak terpakai & alga yang boleh dimakan

Mazda 2 Bio Concept akan berlumba guna bahan api dari minyak masak terpakai & alga yang boleh dimakan

Sebelum ini kita dah tahu bahawa Toyota telah pun menggunakan Toyota Corolla Sport dijana enjin yang digerakkan oleh bahan api hidrogen dalam perlumbaan ketahanan siri Super Taikyu Endurance, sebagai salah satu eksperimen bagi mencari alternatif penjana mesra alam selain dari menggunakan teknologi elektrik sepenuhnya.

Nampaknya Toyota tak bersendirian dalam usaha ini. Satu lagi jenama Jepun yang berasal dari Hiroshima iaitu Mazda juga kini memulakan langkah yang hampir sama. Mazda mengumumkan akan menyertai siri kejuaraan Super Taikyu dengan dua buah kereta – Mazda MX-5 dengan enjin petrol biasa, serta Mazda 2 Bio Concept yang dijana oleh bahan api yang disifatkan sebagai “bahan api biodiesel generasi seterusnya”.

Menurut Mazda, bahan api berkenaan digunakan dalam perlumbaan bagi membuktikan apa yang mereka dakwa, serta mengembangkan lagi penggunaan biodiesel. Mazda 2 Bio Concept berkenaan masih menggunakan enjin diesel SkyActiv-D, tetapi ia menggunakan biodiesel generasi seterusnya, 100% menggunakan biomass digelar sebagai Susteo, yang dibekalkan oleh syarikat bernama Euglena.

Mazda tidak mendedahkan dengan lebih terperinci berkenaan bahan api biodiesel yang dibekalkan tersebut. Namun menerusi dapatan kami di laman web Euglena, Susteo adalah biodiesel yang diperbuat dari minyak masak terpakai, dan juga minyak yang diekstrak dari bahan organik yang digelar euglena.

Mazda 2 Bio Concept akan berlumba guna bahan api dari minyak masak terpakai & alga yang boleh dimakan

Euglena ini sebenarnya adalah alga mikro yang boleh dimakan dan juga sangat berkhasiat. Syarikat Euglena ini turut menghantar biskut yang diperbuat dari alga euglena berkenaan ke Bangladesh bagi membantu kanak-kanak di negara berkenaan untuk mendapatkan khasiat yang secukupnya.

Organisma tersebut juga sebenarnya baik untuk alam sekitar, kerana ia tumbuh dan membiak menerusi proses fotosintesis, bermakna ia akan menyerap CO2 pada udara dan melepaskan gas oksigen.

Bagi bahan api Susteo berkenaan, ia akan dihasilkan menggunakan 90% minyak masak, dan 10% atau kurang minyak euglena dan lemak. Syarikat Euglena tersebut membiakkan grassilis euglena ini di pulau Ishigaki, Jepun dan memfokuskan kepada pembangunan minyak euglena serta kultur minyak sebagai bahan mentah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required