Honda e:Ny1 Prototype didedahkan – HR-V versi elektrik global, kembar model pasaran e:NS1 di China

Honda e:Ny1 Prototype didedahkan – HR-V versi elektrik global, kembar model pasaran e:NS1 di China

Buat masa sekarang untuk pasaran global, Honda hanya ada Honda e untuk model elektrik penuh (EV). Dan ini dia Honda e:Ny1 Prototype, prebiu model EV kedua Honda yang dihasilkan untuk pasaran global. Versi produksi e:Ny1 ini dijadualkan akan mula dijual di Eropah pada 2023.

Honda e:Ny1 Prototype ini juga sebenarnya adalah versi untuk pasaran global bagi kembar SUV EV e:NS1 dan e:NP1, yang akan dihasilkan dan dijual hanya untuk pasaran China oleh Dongfeng Honda dan Guangqi Honda. Juga seperti yang diketahui sebelum ini kedua-dua SUV elektrik untuk pasaran China tersebut diasaskan dari platform yang sama dengan Honda HR-V generasi ketiga.

Secara spesifiknya, e:NS1 dan e:NP1 menggunakan platform e:N Architecture F yang dihasilkan untuk model pacuan hadapan, dan ditawarkan dalam dua varian, menurut laporan portal automotif China, Autohome sebelum ini.

Honda e:Ny1 Prototype didedahkan – HR-V versi elektrik global, kembar model pasaran e:NS1 di China

Model asas e:NS1 dilaporkan akan digerakkan oleh motor elektrik berkuasa 182 PS/310 Nm, dijana oleh bateri lithium-ion 53.6 kWj yang memberikan jarak gerak 420 km dengan sekali cas. Manakala model paling berkuasa pula menerima motor elektrik 204 PS, dan diberikan bateri 68.8 kWj yang lebih besar membolehkan ia bergerak sejauh 510 km sekali cas.

Honda e:Ny1 Prototype yang bakal didedahkan di Eropah ini pula dijangka akan menawarkan konfigurasi yang sama seperti varian paling berkuasa e:NS1/e:NP1. Rupa e:Ny1 ini juga dilihat agak seiras dengan e:NS1, menampilkan badan yang sama seperti model petrol HR-V, bersama gril tanpa liang kemasukan udara (turut menjadi perumah untuk port pengecas) serta rekaan bampar hadapan dan belakang lebih unik.

Tiada lagi imej bahagian dalaman bagi e:Ny1 ini didedahkan, tetapi boleh dijangka ia akan menampilkan skrin infotainmen 15.2-inci yang diletakkan menegak di tengah bersama paparan instrumen digital 10.25-inci untuk pemandu sama seperti e:NS1, sementara perincian yang lain masih dikongsi bersama HR-V biasa.

Galeri: Honda e:Ny1 Prototype

GALERI:Honda e:NS1 untuk pasaran China

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required