Kia Concept EV9 sah akan masuk fasa pengeluaran – pengenalan kepada pasaran Eropah tahun 2023

Kia Concept EV9 sah akan masuk fasa pengeluaran – pengenalan kepada pasaran Eropah tahun 2023

Kia telah mengesahkan bahawa model Concept EV9 akan dibawa ke fasa pengeluaran, dan mula ditawarkan kepada pasaran Eropah pada tahun 2023 untuk menyertai crossover EV6 dalam pilihan kenderaan elektrik penuh mereka.

Dengan ukuran panjang 4,930 mm, lebar 2,055 mm, tinggi 1,790 mm dan jarak roda 3,100 mm, SUV elektrik ini mempunyai saiz lebih besar daripada EV6, yang mencatat panjang 4,680 mm, lebar 1,890 mm, tinggi 1,550 mm dan jarak roda 2,900 mm.

Berkenaan penggerak, Concept EV9 dibina atas platform E-GMP sama seperti EV6, dan dilaporkan bakal menerima teknologi pengecasan pantas yang mana apabila disambungkan kepada pengecas pantas 350 kW, boleh menaikkan tahap bateri dari 10% ke 80% dalam masa 20 hingga 30 minit. Menurut Kia, jarak gerak dengan bateri penuh boleh mencapai sehingga 480 km.

Dalam bentuk konsep yang didedahkan sebelum ini, EV9 mempunyai rel bumbung yang boleh tenggelam dan dikeluarkan apabila perlu dengan hanya menekan satu butang, serta kamera kecil untuk menggantikan cermin sisi, tetapi kelengkapan ini berkemungkinan besar tidak digunakan untuk versi produksi.

Ciri menarik lain pada EV9 ini adalah seperti panel solar untuk membantu memberikan sedikit kuasa tambahan kepada bateri, rekaan muka “Digital Tiger Face”, bumbung panoramik besar serta pintu yang dibuka secara “suicide.”

Kia Concept EV9 sah akan masuk fasa pengeluaran – pengenalan kepada pasaran Eropah tahun 2023

Masih ada papan pemuka di dalam model konsep ini, tetapi ia lebih ringkas seperti meja dan di depan pemandu terdapat stereng serta skrin 27 inci yang boleh memparkan pelbagai informasi termasuk input media. Beberapa bahagian seperti alas kaki dan balutan tempat duduk menggunakan bahan kitar semula.

Tetapan tempat duduk di dalam Concept EV9 boleh diubah kepada tiga konfigurasi iaitu Active Mode, Pause Mode dan Enjoy Mode. Dua daripadanya adalah untuk waktu kereta tidak bergerak. Dalam mod Active, tempat duduk disusun seperti kenderaan biasa lain, sementara dalam mod Pause tempat duduk dilipat supaya dapat digunakan sebagai meja. Mod Enjoy pula menyediakan susunan seperti panggung dan tempat duduk paling hadapan serta baris kedua dipusingkan untuk menghadap ke belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required