GALERI: Volkswagen Golf R Mk8 di M’sia – hot hatch AWD dengan 320 PS, 400 Nm tork, harga RM358k

GALERI: Volkswagen Golf R Mk8 di M’sia – hot hatch AWD dengan 320 PS, 400 Nm tork, harga RM358k

Semasa pelancaran Golf GTI Mk8 dan pengenalan Golf R-Line Mk8 Februari lalu, Volkswagen Malaysia juga membuat kejutan dengan melancarkan Golf R Mk8, yang dijual pada harga RM357,584 tidak termasuk insurans.

Sedang Golf GTI dan dan Golf R-Line dipasang di Pekan, Pahang, Golf R pula diimport sepenuhnya (CBU) dan harganya mencatat peningkatan yang tinggi berbanding Golf R Mk 7.5 yang dijual pada harga RM295,990 sebelum ini.

Walaupun begitu, kelengkapannya agak banyak, bermula dengan enjin petrol empat silinder 2.0 liter turbo EA888 yang dipadankan bersama transmisi automatik klac berkembar DSG tujuh kelajuan serta sistem pacuan AWD 4Motion, menghasilkan kuasa 320 PS dan 400 Nm tork. Pecutan 0-100 km/j pula boleh dilakukan dalam masa 4.8 saat sebelum mencecah kelajuan maksimum 250 km/j.

Sistem pacuan 4Motion pada Golf R Mk8 kini menawarkan beza pengagihan tork yang lebih tinggi melalui R-Performance Torque Vectoring, dengan differential belakangnya boleh menghantar sehingga 100% kuasa dari gandar belakang kepada salah satu roda untuk meningkatkan kelincahannya.

Turut membantu pengagihan tork melalui brek adalah sistem pengunci differential elektronik XDS, yang dikawal oleh Vehicle Dynamicx Manager yang menawarkan empat mod pemanduan iaitu Comfort, Sport, Race dan Individual. Model pasaran Malaysia dipasang dengan rim Adelaide 19 inci bersama tayar 235/35.

Di dalam, Golf R masih menggunakan susun atur seperti Golf Mk8 yang lain, dengan skrin sesentuh 10 inci Discover Pro untuk sistem infotainmen, dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, serta panel instrumen digital penuh yang paparannya boleh diubah, di hadapan pemandu.

Pendingin hawa mempunyai kawalan suhu automatik tiga zon, dan turut diberi adalah lampu suasana yang mempunyai lima warna, lampu utama dan pengelap cermin automatik, cermin pandang belakang malap sendiri serta cermin sisi dengan fungsi pemanas.

Tempat duduk sport pada Golf R dibalut dengan kulit Nappa dan ia boleh dilaras secara elektronik dan datang dengan larasan lumbar serta fungsi memori. Sistem bunyi terdiri daripada unit Harman Kardon 480 watt dengan 10 pembesar suara.

Golf R Mk8 yang dijual oleh Volkswagen Passenger Cars Malaysia datang dengan jaminan lima tahun tanpa had batuan dan bantuan tepi jalan lima tahun. Ia juga diberi dengan pakej penyelenggaraan percuma selama tiga tahun, dengan selang servis setiap 15,000 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required