Voyah Dreamer – MPV elektrik produksi terpantas di dunia dari China, 0-100 km/h 5.9 saat, 435 PS/620 Nm

Voyah Dreamer – MPV elektrik produksi terpantas di dunia dari China, 0-100 km/h 5.9 saat, 435 PS/620 Nm

Selepas ditunjuk dalam versi konsep di Guangzhou tahun lalu, MPV bersaiz besar buatan China yang dikatakan lebih pantas dari hot-hatch iaitu Voyah Dreamer kini sudah pun didedahkan dalam versi produksi sebenar. Ia diperkenalkan dalam versi hibrid range extender (EREV) dan juga versi elektrik penuh (EV).

Bagi model EREV, Voyah Dreamer ini menerima dua buah motor elektrik memacu gandar hadapan dan belakang, menghasilkan kuasa keseluruhan 290 kW (394 PS) dan tork maksima 610 Nm. Manakala enjin petrol 1.5 liter turbo yang diberikan bertugas semata-mata untuk mengecas bateri elektrik. Ini membolehkan MPV berkenaan memecut dari 0-100 km/j dalam masa 6.9 saat.

Versi EV pula menerima dua buah motor elektrik yang menghasilkan kuasa keseluruhan 320 kW (435 PS) dan tork maksima 620 Nm, membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 5.9 saat! Menurut Voyah, ini adalah MPV produksi paling pantas di dunia yang boleh dibeli dalam pasaran buat masa sekarang.

Voyah Dreamer – MPV elektrik produksi terpantas di dunia dari China, 0-100 km/h 5.9 saat, 435 PS/620 Nm

Untuk rekod, sebelum ini Mercedes pernah menghasilkan model R63 AMG, iaitu MPV R Class dengan enjin V8 6.2 liter menghasilakn 510 PS/630 Nm, membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa 4.6 saat.

Berbalik pada Voyah Dreamer, kedua-dua versi EREV dan EV mempunyai berat keseluruhan 2,540 kg dan 2,625 kg, serta kelajuan maksima kedua-duanya dihadkan hanya pada 200 km/j. Bagi model EV, jarak gerak untuk satu cas penuh adalah 600 km, manakala model EREV pula menampilkan jarak gerak 700 km. Tiada sebarang spesifikasi bateri mahupun sistem pengecas didedahkan setakat ini.

Rupa luaran dan dalaman Voyah Dreamer versi produksi ini dilihat hampir sama dengan versi konsep terdahulu. Ia menampilkan gril hadapan yang besar diapit lampu hadapan yang nipis. Tidak seperti Lexus LM yang direka tinggi seperti van, Dreamer menampilkan badan yang nampak lebih lebar dengan jarak kelegaan tanah yang nampak rendah (menggunakan sistem suspensi udara).

Voyah Dreamer – MPV elektrik produksi terpantas di dunia dari China, 0-100 km/h 5.9 saat, 435 PS/620 Nm

Kabin belakang boleh diakses dengan pintu gelangsar berkuasa elektrik. Manakala lampu belakang turut direka nipis melintang bersambung antara kedua-dua sisi dengan bar yang merentangi pintu tailgate. Versi produksi ini turut menampilkan warna badan dua tona, sementara perincian dan kemasan-kemasan krom yang ‘meriah’ masih dikekalkan. Enam warna badan boleh dipilih pembeli, termasuk warna Deep Purple yang sama seperti versi konsep sebelum ini.

Dari segi saiz, MPV ini dihasilkan dengan dimensi 5,315 mm panjang, 1985 mm lebar, 1,820 mm tinggi dan jarak roda sejauh 3,200 mm. Berbanding Toyota Alphard, Voyah Dreamer ini adalah 370 mm lebih panjang, 135 mm lebih lebar, 75 mm lebih rendah serta jarak roda 200 mm lebih jauh.

Secara standard, Voyah Dreamer menawarkan kofigurasi tujuh-tempat duduk dengan diberikan kerusi kapten pada baris kedua dan kerusi bench untuk tiga penumpang pada baris belakang. Menurut Voyah, dengan konfigurasi ini, ia masih mampu menempatkan empat beg pakaian bersaiz 24-inci pada ruang but belakang.

Voyah Dreamer – MPV elektrik produksi terpantas di dunia dari China, 0-100 km/h 5.9 saat, 435 PS/620 Nm

Untuk pilihan lebih mewah, Voyah Dreamer turut boleh dipilih dalam versi hanya empat tempat duduk seperti Lexus LM, yang menawarkan ruang privasi lebih luas dan menurut jenama tersebut ia boleh dijadikan sebagai pejabat bergerak.

Papan pemuka MPV ini dipenuhi dengan tiga buah skrin – satu untuk paparan instrumen digital, dua lagi untuk sistem infotainmen. Sistem berkenaan dikuasakan chipset Qualcomm 8155 serta mempunyai keupayaan ketersambuang 5G bersama kemaskini perisian menerusi sistem over-the-air. Ia juga disertakan dengan sistem bunyi premium dari DYNAudio.

Tempat duduk kapten MPV ini turut disertakan dengan fungsi pemanas, pengalir udara dan juga pengurut. Kesemua tempat duduk diberikan upholsteri kulit sintetik OEKO-TEX bagi memastikan ia lebih mesra alam. Pembeli boleh memilih dua tema warna untuk kabin iaitu perang cerah atau cream.

Voyah Dreamer – MPV elektrik produksi terpantas di dunia dari China, 0-100 km/h 5.9 saat, 435 PS/620 Nm

Untuk sistem keselamatan, Voyah Dreamer diberikan sistem bantuan pemanduan autonomi Tahap 2, menampilkan fungsi seperti cruise control adpatif bersama bantuan kekal tengah lorong. Ia juga diberikan sistem parkir kawalan jauh dan juga pengenal gestur.

Menurut CarNewsChina, Voyah Dreamer akan dijual pada harga bermula 380,000 RMB (RM252k) sehingga 480,000 RMB (RM319k). Manakala bagi model custom dengan hanya empat tempat duduk, ia akan dijual pada harga bermula 600,000 RMB (RM399k).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required