Miros saran orang ramai rancang waktu perjalanan bagi elak kesesakan teruk menjelang Aidilfitri

Miros saran orang ramai rancang waktu perjalanan bagi elak kesesakan teruk menjelang Aidilfitri

Kurang dua minggu lagi umat Islam bakal menyambut perayaan Hari Raya Aidilfitri. Bagi kita di Malaysia, pasti ramai yang tak sabar nak pulang ke kampung halaman selepas dua tahun tidak dapat berbuat demikian gara-gara Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Malah dijangka kebanyakan lebuhraya akan mengalami kesesakan luar biasa menjelang Aidilfitri ini.

Oleh itu, Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) Datuk Dr Khairil Anwar Abu Kassim menyarankan agar orang ramai merancang waktu perjalanan mengikut jadual yang ditetapkan oleh syarikat konsesi lebuhraya bagi mengelakkan kesesakan teruk.

Di mana pihaknya menjangkakan orang ramai akan merentas negeri untuk pulang ke kampung dan keadaan itu dibimbangi memberi tekanan kepada segelintir pemandu yang berada dalam kesesakan lalu lintas.

“Apa yang penting adalah melakukan persediaan kendiri iaitu merancang perjalanan mengikut jadual yang ditetapkan. Kenderaan juga harus dipersiapkan dengan rapi termasuk memeriksa keadaan kenderaan, menyelenggara kenderaan dan periksa angin tayar sebelum memulakan perjalanan,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Harian Metro.

Miros saran orang ramai rancang waktu perjalanan bagi elak kesesakan teruk menjelang Aidilfitri

Dalam pada itu, Dr Khairil tidak menolak kemungkinan bilangan kemalangan jalan raya akan meningkat apabila orang ramai berpusu-pusu pulang ke kampung pada perayaan kali ini berbanding semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sebelum ini.

Beliau berkata, ini kerana bilangan kenderaan di atas jalan raya meningkat lebih tinggi memandangkan cuti perayaan yang panjang.

“Sehubungan itu, Miros mencadangkan beberapa langkah yang dapat dilakukan untuk mengelakkan berlakunya kemalangan jalan raya antaranya pemandu perlu mendapatkan rehat yang mencukupi sebelum memulakan perjalanan jauh.

“Di bulan Ramadan ini, ada kemungkinan besar pemandu akan mengalami gejala ‘microsleep’ walaupun pada waktu siang kerana berpuasa. Jadi elakkan berlaku gejala itu. Tambah lagi, orang yang tidak biasa memandu dalam jarak jauh jadi banyak benda tidak bersedia, perlulah buat persediaan paling rapi,” katanya.

Miros saran orang ramai rancang waktu perjalanan bagi elak kesesakan teruk menjelang Aidilfitri

Bagi mereka yang akan pulang ke kampung dengan menaiki motosikal, beliau menasihati penunggang supaya mematuhi peraturan jalan raya yang ditetapkan bagi mengelak berlakunya kemalangan.

Kata beliau, statistik menunjukkan kira-kira 70% kematian akibat kemalangan jalan raya membabitkan penunggang motosikal.

Pada 15 April lalu, PLUS Malaysia Berhad (PLUS) telah mengeluarkan kenyataan bahawa pihaknya menjangkakan pertambahan jumlah trafik harian sebanyak 25% kepada dua juta kenderaan yang bakal menggunakan lebuhraya kendalianya menjelang Aidilfitri yang bakal tiba ini.

Jadi, jika mahu mengurangkan kebarangkalian anda bakal terperangkap dalam kesesakan mega sebegini, harap dapat mengikut saranan Miros ini agar merancang perjalanan sewajarnya. Dan jangan lupa periksa kondisi kenderaan anda serta terus mengamalkan pemanduan berhemah.

Untuk mengingatkan anda semula, mulai 29 April hingga 8 Mei ini, terdapat lima kesalahan utama trafik yang tidak akan dikeluarkan kompaun sebaliknya kena diselesaikan di mahkamah. Lima kesalahan terbabit ialah memandu di lorong kecemasan, menggunakan telefon bimbit semasa memandu, gagal patuhi isyarat lampu merah, memandu melebihi had laju dan memotong barisan. Maka, sila ikut pematuhan yang ditetapkan, jangan sampai kena pergi mahkamah pulak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required