Toyota GR Yaris dapat auto sport 8-kelajuan baharu

Toyota GR Yaris dapat auto sport 8-kelajuan baharu

Bagi anda yang mengidam untuk memiliki Toyota GR Yaris tetapi terpaksa menundakan hajat itu kerana hot hatch tersebut hanya didatangkan dengan transmisi manual, jangan risau lagi. Toyota sedang memacu pembangunan untuk menghasilkan transmisi automatik sport lapan-kelajuan baharu untuk hot hatch padu ini.

Buat masa ini, ia telah pun dihasilkan dalam bentuk prototaip dan sedang diuji menerusi acara perlumbaan Toyota Gazoo Racing Rally Challenge. Malah individu di sebalik ratusan ujian yang sedang dilakukan ini ialah timbalan pengerusi Toyota sendiri iaitu Shigeru Hayakawa, yang bertanggungjawab sebagai pemandu ujian bagi pembangunan projek tersebut.

Menurut penerbitan Jepun CarWatch, Hayakawa-san telah mengenalpasti beberapa isu mengenai prestasi kotak gear tersebut, yang kebanyakannya melibatkan kekurangan responsif apabila dipacu semula selepas menurunkan gear dari gear ketiga ke gear kedua. Walau pun ia telah diatasi dari aspek perisian, namun ujian selanjutnya masih perlu dilakukan sebelum ia diluluskan.

Toyota GR Yaris dapat auto sport 8-kelajuan baharu

Selain itu, ia juga dikatakan mempunyai ‘rasa yang kurang padu’ bagi fungsi tiptronic. Setakat ini pasukan R&D lebih cenderung dengan kotak gear ala jujukan perlumbaan, bermakna anda perlu menarik tuil ke arah anda untuk anjakan gear dan tolak ke hadapan untuk menurunkan gear. Namun apa yang dilakukan untuk prototaip ini dalam langkah yang terbalik, di mana secara tradisinya telah diadaptasikan untuk kebanyakan kereta penumpang buatan jenama ini.

Buat masa ini, GR Yaris hanya ditawarkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan, yang mampu menghasilkan kuasa 261 PS dan tork maksima 360 Nm, hasil padanan enjin 1.6 liter tiga-silinder turbo produksi paling berkuasa di dunia buat masa sekarang.

Untuk mengetahui adakah kotak gear auto sport ini dapat sama tahap kepaduannya dengan transmisi manual, kena nantikan perkembangan selanjutnya dari Toyota sendiri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required