Bermaz Auto latih petugas tingkat kemahiran EV, PHEV — CX-60 bakal sertai MX-30, e-2008, Sorento, Niro?

Bermaz Auto latih petugas tingkat kemahiran EV, PHEV — CX-60 bakal sertai MX-30, e-2008, Sorento, Niro?

Bermaz Auto sebelum ini telah umumkan tamat pengajian bagi 185 pelajar di bawah Program Perintis Bermaz, yang bakal menyaksikan semua mereka akan ditempatkan di pusat servis bagi tiga jenama yang dikendalikan oleh syarikat itu; Mazda (Bermaz), Peugeot (Bermaz Auto Alliance) dan Kia (Dinamikjaya Motors).

Keseluruhan 185 pelajar itu juga adalah daripada tiga program berbeza, dengan 68 orang dari Program Perintis Mazda, 60 orang dari Program Mekanik Mazda dan 57 orang lagi dari Program Badan & Cat.

Selain itu Bermaz Auto juga telah menaik taraf kelengkapan teknikal dan kemudahan di Sekolah Latihan di Glenmarie untuk memastikan tenaga kerja lepas jualanya bersedia untuk mengendalikan kenderaan generasi akan datang seperti kenderaan elektrik bateri (BEV) serta kenderaan plug-in hybrid (PHEV).

Naiktaraf tersebut bertujuan untuk memberikan pendidikan vokasional dan teknikal serta program latihan untuk memenuhi keperluan tiga jenama yang dinyatakan itu. Satu lagi program, Program Mekatronik juga telah ditambah, memberi tumpuan untuk mendidik pelajar berkaitan teknologi elektronik dan EV.

Langkah ini adalah sangat perlu sebagai persiapan syarikat itu menyediakan tenaga kerja berkemahiran untuk mengendalikan BEV dan PHEV terlebih dahulu sebelum model-model berkaitan dilancarkan secara rasmi. Sebagai contoh, MX-30 yang dipertontonkan beberapa hari lalu dijangka akand mula dijual di sini dalam tahun ini, sementara syarikat itu juga ada perancangan untuk membawa masuk Peugeot e-2008.

Bagi Kia pula, Carnival, Sorento, Sportage dan Niro dijangka akan diperkenalkan untuk pasaran tempatan dalam masa dua tahun ini, dengan setiap daripadanya akan melibatkan sistem janaan elektrifikasi, sama ada hibrid, elektrik penuh atau plug-in hybrid yang akan mengiringi sistem janaan konvensional.

Dan, walaupun belum dinyatakan oleh Bermaz, CX-60 yang menjadi model pertama jenama itu dengan sistem janaan PHEV, mungkin juga akan diperkenalkan di sini. “Program ini bertujuan untuk meningkatkan kemahiran pekerja untuk menepati keperluan kenderaan generasi akan datang dengan fokus terhadap teknologi hijau dan bersih, ciri keselamatan autonomous dan keterhubungan lebih baik. Program kami akan di strukturkan untuk menggalakkan pembelajaran berterusan,” ujar Pengerusi Eksekutif Bermaz Auto, Datuk Seri Ben Yeoh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required