Sebelum ini, kami pernah membuat perbandingan antara Toyota Hilux dan Mitsubishi Triton, dengan mengambil varian yang paling tinggi iaitu Hilux 2.8L dan Triton 2.4L Adventure X. Sambutannya cukup baik, dan kali ini kami temukan sekali lagi dua trak pikap paling popular dalam pasaran itu, tetapi dengan mengambil varian pertengahan pula, iaitu Hilux 2.4V dan Triton 2.4 A/T Premium.

Satu lagi perkara yang membawa kepada perbandingan ini adalah Hilux diberikan facelift pada tahun 2020. Meskipun secara luaran hanya varian paling tinggi sahaja yang nampak jelas menerima perubahan, varian lain juga masih diberikan peningkatan termasuk pada kelengkapan, enjin dan lebih penting, selang masa servis.

Bagi Triton, walaupun sudah berada dalam pasaran sejak awal tahun 2019, ia masih lagi memberikan cabaran sengit dalam segmen trak pikap dengan rupa Dynamic Shield serba garang serta barangan yang tidak kurang lengkapnya berbanding model lain.

Bagi yang ingin membeli trak pikap, membuat keputusan mungkin tidak mudah. Jadi, dengan adanya video ini kami harap ia dapat membantu memberikan anda idea di manakah kelebihan dan kekurangan setiap model. Bukan setakat itu, kami turut nyatakan pilihan kami sendiri dan sebabnya. Jom tonton!

GALERI: Toyota Hilux 2.4V

GALERI: Mitsubishi Triton 2.4 A/T Premium