VIDEO: Toyota GR Supra A90 vs. Nissan Z 2023 – yang mana kena tapau dalam perlumbaan drag 402 meter?

VIDEO: Toyota GR Supra A90 vs. Nissan Z 2023 – yang mana kena <em>tapau</em> dalam perlumbaan drag 402 meter?

Toyota GR Supra A90, sejak diperkenalkan pada Januari 2019, ia sentiasa menjadi bahan troll peminat-peminat kereta seluruh dunia kerana ia diasaskan dari bukan sahaja kerangka badan malah menggunakan enjin, transmisi serta diproduksi oleh kilang yang sama dengan BMW Z4 G29.

Namun ia berlawanan dengan situasi ketika Nissan Z 2023 didedahkan – Z generasi baharu tersebut masih lagi asli rekaan Nissan dari kerangka hingga enjin, ditambah pula dengan nilai nostalgia di mana sebahagian besar rekaan kereta sport tersebut diilhamkan dari model generasi pertama Datsun 240Z bersama lampu belakang inspirasi dari Nissan 300ZX, model ini diberikan ‘tepukan gemuruh’ dari peminat automotif khususnya dari ‘mazhab’ JDM.

Tetapi jika kedua-dua kereta sport GT dua pintu pacuan roda belakang dengan enjin turbo berkembar dari Jepun berentap di atas garis lurus, mana yang lebih pantas? Anda tidak perlu menunggu lama kerana Jason Camissa dari saluran YouTube Hagerty telah pun melakukan ujian berkenaan untuk mengetahui jawapannya.

Di Amerika Syarikat, Toyota GR Supra 2022 dengan enjin BMW B58 3.0 liter enam-silinder sebaris, dua pengecas turbo menghasilkan 382 hp dan tork maksima 500 Nm tersebut dijual pada harga US$ 56,000 (RM265k). Baru-baru ini Toyota telah pun mengumumkan bahawa Supra sudahpun diperkenalkan dengan versi yang menerima kotak gear manual enam-kelajuan, namun unit yang digunakan dalam video kali ini adalah dari versi kotak gear automatik sembilan-kelajuan.

Manakala untuk Nissan Z, kesemua varian hanya menerima enjin asli Nissan iaitu VR30DDTT 3.0 liter V6 dengan pengecas turbo berkembar, menghasilkan 400 hp dan tork maksima 475 Nm. Ia dijual di AS pada harga lebih rendah dari Supra iaitu US$ 51,000 (RM224k) untuk varian tertinggi Z Performance. Sejak didedahkan, Nissan Z sudahpun ditawarkan dengan kotak gear manual enam kelajuan, tetapi unit yang beradu dengan Supra ini adalah dari versi automatik dengan kotak gear sembilan-kelajuan.

Dalam video ini, Camissa turut membawa Ford Mustang Mach 1 2022 – ia dijual pada harga US$ 55,500 (RM244k), atau lebih murah dari Supra tetapi hadir dengan enjin jauh lebih berkuasa iaitu V8 5.0L yang menjana 480 hp dan tork maksima 570 Nm, digandingkan dengan kotak gear automatik 10-kelajuan.

Sebaik sahaja ketiga-tiga kereta ini dilepaskan, saingan sengit tertumpu antara Supra dan juga Mustang. Walaupun Supra dibekalkan dengan kuasa sekitar 100 hp lebih rendah dari Mustang, namun dengan kelebihan sekitar 200 kg lebih ringan membolehkan kedua-dua kereta berkenaan menghabiskan laluan lurus 402 meter/suku batu berkenaan dalam masa yang sama iaitu 12.1 saat. Tetapi Mustang diisytihar pemenang kerana ketika melepasi garisan penamat ia mencatatkan kelajuan 3 bsj/4.8 km/j lebih laju dari Supra pada kelajuan 120 bsj.

Nissan Z nampaknya menjadi model paling lambat dalam perlumbaan ini dengan menghabiskan jarak suku batu berkenaan dalam masa 12.3 saat. Adakah kuasa yang menjadikan Z kalah dalam perlumbaan ini? Menurut Cammisa, faktor utama mengapa kereta sport Nissan ini tertinggal 0.2 saat berbanding Supra dan Mustang adalah kerana tayar.

Z dibekalkan dengan tayar Bridgestone Potenza S007 dari kilang, yang memberikan cengkaman kurang baik berbanding tayar Michelin pada Supra dan Mustang. Video ini turut menguji pecutan bagi untuk Nissan Z dari versi manual, dan ia mencatatkan masa 0.3 saat lebih perlahan dari versi automatik untuk pecutan 400 meter tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required