Toyota Fortuner 2023 – model generasi seterusnya akan dapat enjin diesel turbo 2.8L hibrid ringkas

Toyota Fortuner 2023 – model generasi seterusnya akan dapat enjin diesel turbo 2.8L hibrid ringkas

Toyota Fortuner generasi seterusnya akan mendapat versi dengan enjin diesel hibrid ringkas apabila ia diperkenalkan di Thailand tahun depan – lapor penerbitan dari negara itu, Headlight Magazine.

Menurut sumber majalah tersebut, model serba baru tersebut akan menggunakan platform TNGA-F dan bakal menjadi SUV pertama di Thailand yang menggunakan enjin diesel hibrid, sementara bagi Toyota juga, ia adalah yang pertama.

Headlight Magazine ada menyatakan, secara spesifiknya, enjin diesel yang akan digunakan untuk tetapan hibrid ringkas ini adalah enjin keluarga 1GD. Sebagai tambahan kepada membantu pergerakan awal, ia juga akan membantu memberi kuasa kepada sistem pendingin hawa untuk mengurangkan penggunaan bahan api. Pada Fortuner generasi sekarang, enjin empat silinder 2.8 liter diesel turbo 1GD-FTV menghasilkan 204 PS dan 500 Nm tork.

Toyota Fortuner 2023 – model generasi seterusnya akan dapat enjin diesel turbo 2.8L hibrid ringkas

Turut dinyatakan oleh Headlight Magazine, apabila Fortuner generasi baru ini masuk ke dalam pasaran tahun hadapan dengan enjin diesel hibrid ringkas tersebut, harganya dijangka lebih rendah berbanding Fortuner Legender yang sedia ada dalam pasaran negara itu.

Pembangunan enjin diesel hibrid di Toyota telah menjadi topik khabar angin sejak Ogos tahun lalu, dan ia berlaku apabila penerbitan Jepun, Best Car Web menulis bahawa enjin jenis sebegitu dijangka digunakan pada “kenderaa off-road 4WD” serta model berasaskan kenderaan komersial.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required