Mercedes-Benz GLC300e Coupe muncul dalam teaser – model PHEV bakal tiba di Malaysia dalam versi CKD?

Mercedes-Benz GLC300e Coupe muncul dalam teaser – model PHEV bakal tiba di Malaysia dalam versi CKD?

Menyusuli teaser minggu lepas, Mercedes-Benz Malaysia sekali lagi telah menyiarkan teaser untuk GLC300e generasi X253. Tajuk “Take Charge” yang digunakan dalam teaser ini memberi gambaran ia adalah varian elektrik, sementara ayat “plugging in soon” menunjukkan ketibaannya bakal berlaku tidak lama lagi. Tarikh sebenar bagaimanapun masih belum didedah.

Melalui gambar yang disiarkan dalam teaser terbaru ini, kita boleh mengetahui bahawa versi GLC300e Coupe yang akan tiba ke Malaysia, dan jika melihat ke negara Thailand, ia dijual pada harga antara 3.79 juta baht (RM504k) ke 4.09 juta baht (RM544k).

Di bawah bonet GLC300e terdapat enjin petrol empat silinder 2.0 liter turbo berkuasa 211 PS pada 5,500 rpm dan 350 Nm tork antara 1,200 hingga 4,000 rpm. Di antara enjin ini dengan transmisi automatik sembilan kelajuannya terdapat motor elektrik yang mampu menghasilkan 122 PS dan 400 Nm, sekaligus menyumbang kepada kuasa keseluruhan 320 PS dan 700 Nm tork.

Mercedes-Benz GLC300e Coupe muncul dalam teaser – model PHEV bakal tiba di Malaysia dalam versi CKD?

Melalui penggunaan sistem 4Matic, GLC300e dapat memacu dengan keempat-empat rodanya, dan melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 5.7 saat, sebelum mencapai laju maksimum 230 km/j atau 130 km/j apabila berada dalam mod elektrik penuh.

Pemanduan elektrik datang daripada bateri lithium ion 13.5 kWh yang menawarkan jarak gerak elektrik sehingga 43 km mengikut kitaran ujian WLTP, dan penggunaan bahan api bercampur antara 2.25 hingga 2.5 liter bagi setiap 100 km.

Versi GLC lain di Malaysia seperti Mercedes-AMG GLC43 dipasang dalam negara (CKD), jadi kita boleh menjangkakan GLC300e Coupe ini juga mengikut jejak sama. Dengan itu, harganya dapat menjadi lebih menarik hasil daripada pengurangan cukai yang diberi untuk kenderaan hibrid pemasangan tempatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required