Toyota bZ4X di Thai – harga didedahkan; dari RM213k dengan subsidi; bateri 71.4 kWh, jarak 516 km, AWD

Toyota bZ4X di Thai – harga didedahkan; dari RM213k dengan subsidi; bateri 71.4 kWh, jarak 516 km, AWD

Pada Januari lalu, Toyota Motor Thailand (TMT) mengesahkan perancangan untuk melancarkan Toyota bZ4X, crossover semua-elektrik jenama tersebut yang pertama kali dipertontonkan di peringkat global pada tahun lalu. Beberapa bulan kemudian, syarikat terbabit telah mempertontonkan unit pemanduan sebelah-kanan dalam satu acara, walau bagaimana pun harganya tidak diumumkan.

Bagaimanapun, difahamkan bahawa TMT telah pun menandatangani memorandum persefahaman dengan jabatan eksais Thailand pada akhir April lalu, dengan harga permintaan akhir dijangka berada di bawah dua juta baht (RM248,793) berikutan 0% duti import dan eksais yang lebih rendah. Jabatan eksais yang sama mungkin secara tidak sengaja membocorkan harga rasmi bZ4X di laman media sosialnya, seperti yang dilaporkan oleh Brand Inside.

Baru-baru ini, agensi kerajaan itu turut menyiarkan gambar mesyuarat yang memfokuskan kepada langkah menyokong penggunaan kenderaan elektrik di negara tersebut. Dalam salah satu slaid pembentangan menunjukkan harga runcit yang dicadangkan bagi bZ4X, yang mungkin ditetapkan pada 1,865,888 baht (RM232,030) tanpa cukai nilai tambahan (VAT), jauh di bawah anggaran sebelumnya. Angka tersebut adalah tanpa subsidi, dan jumlahnya menurun kepada 1,715,888 baht (RM213,377).

Toyota bZ4X di Thai – harga didedahkan; dari RM213k dengan subsidi; bateri 71.4 kWh, jarak 516 km, AWD

Perincian lain yang turut dipaparkan menerusi slaid pembentangan tersebut termasuklah kapasiti bateri cecah 71.4 kWh yang membolehkan ia mencapai jarak 500 km dalam satu pengecasan penuh mengikut standard WLTP. Selain itu, kod casis “YEAM15” turut ditunjukkan dengan penjana kuasa pacuan semua-roda elektrik ini digandingkan dengan dua motor elektrik dan sistem keseluruhan output mencecah 218 PS (215 hp atau 160 kW) dan tork 338 Nm.

bZ4X juga ditawarkan dengan motor tunggal konfigurasi pacuan roda-hadapan (XEAM10) dengan 204 PS (201 hp atau 150 kW) dan tork 266 Nm seperti untuk beberapa pasaran lain termasuk Jepun.

Untuk Malaysia pula, bZ4X dikatakan bakal tiba pada tahun hadapan sebagai mengambil manfaat pengecualian cukai jalan, cukai import dan duti eksais untuk EV import sepenuhnya (CBU).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required