Perodua Ativa Hybrid dikesan di Malaysia – 28 km/l; 106 PS/170 Nm; bakal dilancarkan tidak lama lagi?

Perodua Ativa Hybrid dikesan di Malaysia – 28 km/l; 106 PS/170 Nm; bakal dilancarkan tidak lama lagi?

Kalau dilihat dari mata kasar, memang tiada yang luar biasa bila terserempak dengan treler yang membawa Perodua Ativa ini. Namun jika diteliti betul-betul, ia bukan Ativa biasa.

Jika dilihat pada bahagian bampar belakang Ativa ini, kelihatan rekaannya berbeza berbanding model Ativa yang dijual buat masa ini. Berbanding memiliki elemen berbentuk-L pada sudut yang bertemu dengan segmen melengkung pada apron bawah, Ativa yang diangkut treler ini mempunyai lampu kabus yang dikelilingi lima-sisi yang diasingkan dari kemasan hitam.

Tapi kalau nak dikatakan Ativa bakal mempunyai suntikan lebih segar, rasanya terlalu baru ia perlu dilakukan memandangkan usianya masih setahun jagung dengan pelancarannya pada Mac tahun lalu. Dan, apa yang ditampilkan pada Ativa yang diangkut oleh treler ini jelas memberikan gambaran ia adalah versi hibrid yang dicanang-canangkan sebelum ini.

Idea Perodua untuk memperkenalkan Ativa Hybrid bukanlah suatu perkara yang baru. Selepas pelancarannya pada tahun lalu, beberapa bulan kemudian Rocky e:Smart Hybrid dikesan sedang diuji di jalan raya di Malaysia. e:Smart adalah gelaran bagi sistem hibrid yang diberikan oleh Daihatsu. Pada November tahun lalu, Presiden dan CEO Perodua, Datuk Zainal Abidin Ahmad mengesahkan SUV yang dikesan itu adalah “bagi tujuan penilaian dan kajian” dan “lebih banyak lagi akan didedahkan apabila tiba masanya.”

Nampak gayanya, masa yang dinanti-nanti bakal tiba tidak lama lagi, kerena Ativa yang diangkut dengan treler ini tidak ditutup balutan penyamaran, bahkan ia juga memiliki lencana Perodua. Walau pun Perodua masih belum mengesahkan bila Ativa versi hibrid ini bakal dilancarkan, namun ternyata ada beberapa unit sudah berada dalam stok. Ada khabar angin turut menyatakan hanya sekitar 300 unit sahaja yang akan ditawarkan.

Untuk bahagian hadapannya, kita tidak dapat melihat gambaran yang lebih jelas, namun kelijatan lampu utamanya mirip dengan unit yang ditampilkan pada Rocky. Apa pun, ia memiliki rupa yang agak berbeza dengan kembar versi Jepun itu, yang memiliki gril honeycomb dan potongan segi tiga untuk lampu kabus hadapan dan lampu nyalaan siangnya.

Daihatsu Rocky e:Smart Hybrid (kiri), Perodua Ativa AV (kanan)

Melihat rekaannya yang agak mirip dengan Rocky e:Smart Hybrid (sekurang-kurangnya pada bahagian belakang), mungkin SUV ini adalah model import sepenuhnya (CBU) dari Jepun sebelum ia di‘rebadged’ di sini. Kod nama bagi Ativa Hybrid ialah D47B, manakala Ativa biasa pula D55L.

Daihatsu Rocky e-Smart Hybrid yang dilancarkan di Jepun pada November lalu, dikuasakan oleh siri sistem hibrid yang ada persamaan dengan cara kerja sistem pada e-Power Nissan. SUV berkenaan dikuasakan oleh motor elektrik 106 PS/170 Nm, dengan enjin WA-VEX 1.2 liter kitaran Atkinson tiga-silinder yang bertindak hanya sebagai generator. Enjin petrolnya menghasilkan 82 PS pada 5,600 rpm dan 105 Nm tork dari 3,200 hingga 5,200 rpm.

Pendekatan ini membolehkan transmisi biasa digugurkan dan digantikan dengan motor pendorong elektrik dan unit motor-generator yang selari untuk tatasusun yang lebih kompak. Sistem e-Smart Hybrid ini menurut Daihatsu akan disertakan juga untuk model kei kar JDM. Kelebihan lain sistem ini adalah bateri lithium-ion (4.3 Ah) bersaiz kecil dan cekap kos.

sistem Daihatsu Rocky e:Smart Hybrid

Rocky Hybrid juga datang dengan “Smart Pedal” untuk membolehkan kendalian pedal tunggal, dengan mod normal dan eco akan mempunyai respon pendikit yang berbeza. Penebat bunyi yang lebih baik untuk bonet dan di bawah enjin dan papan pemuka mengurangkan lagi bunyi enjin ke dalam kabin. Kadar penggunaan minyak bagi Rocky e-Smart Hybrid ini adalah 28 km/l (3.6 liter per 100 km) menggunakan kitaran WLTP.

Di Jepun, Rocky e:Smart Hybrid ditawarkan dengan dua varian yang dijual pada harga 2.116 juta yen (RM69,577)dan diikuti dengan varian tertinggi Premium berharga 2.347 juta yen (RM77,172). Untuk model semasa Ativa, ia diberikan enjin 1KR-VET 1.0 liter pengecas turbo tiga-silinder yang berharga antara RM62,500 dan RM72,600.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required