Honda Jazz facelift 2022 didedah untuk pasaran Jepun – terima versi sporty RS, sistem e:HEV lebih berkuasa

Honda Jazz facelift 2022 didedah untuk pasaran Jepun – terima versi sporty RS, sistem e:HEV lebih berkuasa

Tidak sampai tiga tahun selepas ia diperkenalkan buat kali pertama di Tokyo Motor Show 2019, Honda Jazz generasi keempat kini diberikan facelift di Jepun. Dikenali sebagai Fit di sana, model hatchback ini terus ditawarkan dalam lima versi, namun versi Ness telah dikeluarkan daripada senarai.

Sekarang ini, apa yang ditawarkan adalah Basic, Home, Luxe dan Crosstar, sementara versi Ness diganti dengan RS yang baru. Setiap versi mempunyai kemasan penggayaan unik tersendiri, dan yang paling sporty adalah RS, dengan mendapat bampar hadapan dengan bukaan udara lebih besar, lencana RS warna merah serta rekaan rim lebih agresif.

Di dalam, versi RS ini mendapat jahitan kontras pada roda stereng, pedal penukar gear di stereng serta butang pemilih mod pemanduan (Normal, Sport dan Econ). Bahagian lain kabin masih sama, dan turut mendapat panel instrumen digital tujuh inci serta skrin infotainmen sesentuh sembilan inci.

Honda memberitahu Jazz (Fit) akan hadir dengan sistem e:HEV, yang didakwa telah ditala untuk meningkatkan kuasa motor serta memperbaiki maklum balas pendikit, tetapi perinciannya masih belum didedah. Pada Jazz sebelum facelift ini, sistem e:HEV dengan teknologi i-MMD (intelligent Multi-Mode Drive) menampilkan motor elektrik yag terletak di hadapan, berkuasa 109 PS dan 253 Nm tork.

Enjin petrol 1.5 liter berkuasa 98 PS dan 127 Nm bertindak sebagai generator untuk bateri yang memberi kuasa kepada motor elektrik, tetapi pada kelajuan lebih tinggi, ia juga mampu memberikan pacuan terus melalui klac jenis lock-up.

Bagi versi lain Jazz ini, Basic, Home dan Luxe mendapat rekaan bampar hadapan baru yang tidak lagi mempunyai kemasan C di bucunya (menjadi lebih ringkas), sementara Home juga mendapat kemasan krom pada gril untuk membezakannya dengan Basic. Versi Luxe turut mendapat kemasan krom di bahagian tepi pintu serta cermin sisi berwarna kontras.

Honda Jazz facelift 2022 didedah untuk pasaran Jepun – terima versi sporty RS, sistem e:HEV lebih berkuasa

Versi Crosstar yang mendapat inspirasi daripada crossover mendapat bahagian dalam gril baru seperti HR-V, dan bahagian bawahnya ditambah dengan kemasan berwarna. Kemasan di tepi pintu juga dijadikan lebih menyerlah dan memberikan kontras berbanding kemasan hitam lain di keliling kereta. Crosstar juga adalah satu-satunya versi yang didatangkan dengan warna dua tona.

Semua versi Jazz yang dijual di Jepun datang dengan pakej Honda Sensing secara standard, dengan sistem seperti Autonomous Emergency Braking (AEB), False Start Suppression, Lane Keeping Assist, Adaptive Cruise Control dengan Traffic Jam Assist, Traffic Sign Recognition serta lampu tinggi automatik. Enjin biasa tanpa sistem hibrid dan pacuan semua roda turut ditawarkan.

Maklumat lebih lanjut akan didedahkan apabila ia dilancarkan secara rasmi di Jepun tidak lama lagi. Di negara kita, dan beberapa negara ASEAN lain, Jazz tidak lagi dijual dan diganti dengan City Hatchback.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required