Minyak RON 95, diesel dijangka ikut harga pasaran tahun depan – bersedia nak bayar RM4 untuk seliter?

Minyak RON 95, diesel dijangka ikut harga pasaran tahun depan – bersedia nak bayar RM4 untuk seliter?

Pengguna kenderaan di Malaysia akan membayar harga pasaran untuk petrol RON 95 dan diesel tidak lama lagi, memandangkan terdapat kemungkinan tinggi subsidi bersasar akan dilaksanaka tahun hadapan. Ini adalah pandangan daripada Maybank Investment Bank, seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

“Kami menjangkakan harga RON95 dan diesel yang lebih tinggi tahun depan dengan semakan semula subsidi bahan api. Kami difahamkan ujian mekanisme subsidi bersasar dimulakan bulan lalu dan akan berjalan tiga hingga enam bulan. Justeru, anggapan kami subsidi bahan api akan disemak semula tahun depan sebagai sebahagian agenda dalam Bajet 2023 yang dijadualkan pada 7 Oktober ini,” kata Maybank IB dalam satu nota penyelidikan.

Sekarang ini memang nampak jelas subsidi bahan api menyeluruh di Malaysia perlu dirombak. Golongan berpendapatan tinggi T20 kini menikmati sekitar RM8 bilion subsidi minyak berbanding RM6 bilion oleh golongan B40. Perkara ini didedahkan oleh menteri kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz Mei lalu.

Minyak RON 95, diesel dijangka ikut harga pasaran tahun depan – bersedia nak bayar RM4 untuk seliter?

Beliau mengulang kembali apa yang dikatakan pada bulan Mei, iaitu golongan kaya di Malaysia menikmati bahagian besar subsidi daripada kerajaan. “Untuk setiap RM1 subsidi bahan api, 53 sen pergi kepada golongan T20 manakala 15 sen kepada B40. Jadi sebagai contoh, jika jumlah subsidi tahun ini dijangka menjadi RM30 bilion, lebih RM15 bilion pergi kepada T20, kata beliau pada masa itu.

Sebabnya adalah mudah. Golongan atasan ini mempunyai lebih banyak kereta, kereta mereka mempunyai tangki lebih besar dan menggunakan lebih banyak bahan api. Subsidi bersasar memang diperlukan, tetapi agak sukar untuk mendapat satu sistem yang boleh memberi manfaat kepada penerima yang sepatutnya dan universal.

Pada bulan Julai, Tengku Zafrul menyatakan bahawa satu mekanisme untuk subsidi bersasar sedang diuji. “Kerajaan ingin melaksanakan satu mekanisme subsidi bersasar yang kukuh dan tidak memberikan kesan buruk kepada rakyat,” kata beliau.

Minyak RON 95, diesel dijangka ikut harga pasaran tahun depan – bersedia nak bayar RM4 untuk seliter?

“Keutamaan kerajaan adalah sebarang mekanisme subsidi bersasar ini dapat memberi manfaat kepada semua. Subsidi kita tetap akan laksanakan tetapi perlu memastikan sistem dan pelaksanaannya adalah tepat. Ujian seperti ini memberikan hasil tepat kepada kerajaan bagi menentukan tahap penggunaan rakyat. Ini kerana setiap pengguna bahan api adalah berbeza antara luar bandar dan bandar. Sub-segmen subsidi ini perlu diperhalusi,” kata Zafrul.

Kita masih perlu menunggu untuk perincian selebihnya, yang mungkin akan diumumkan sewaktu Bajet 2023 bulan hadapan. Melihat kepada negara jiran, Indonesia, mereka juga sedang dalam dilema berkenaan subsidi bahan api. Dengan peruntukan subsidi yang telah berganda tiga kali, republik itu kini bercadang meningkatkan harga bahan api sehingga 30%.

Adakah anda bersedia untuk membayar bahan api mengikut harga pasaran? RON 97 sekarang berada pada harga RM4.30 seliter.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required