Proton Saga SV88 dari ilham filem Seoul Vibe di Netflix — rekaan Hari Merdeka ke-65 Saharudin Design

Proton Saga SV88 dari ilham filem Seoul Vibe di Netflix — rekaan Hari Merdeka ke-65 Saharudin Design

Bagi mereka yang selalu meluangkan masa menonton atau meneroka kandungan dalam Netflix, ada kemungkinan anda pernah terserempak dengan judul Seoul Vibe. Ia sebuah filem aksi Korea Selatan, menampilkan banyak babak melibatkan kereta dan aksi pemanduan, dengan latar sukan Olimpik Seoul 1988 dengan tumpuan kepada kereta-kereta buatan Korea Selatan sebahagian besarnya.

Sempena Hari Merdeka ke-65 negara ini yang baru saja disambut, Netflix Malaysia telah bekerjasama dengan Saharuddin Busri untuk menghasilkan sesuatu dengan unsur dan ilham dari Malaysia, yang dalam masa sama turut mempunyai pertalian dengan filem berkenaan.

Dengan semua latar “sejarah dan kereta” ini, maka perhatian tentunya sudah boleh dijangka: mereka memilih untuk membayangkan semula Proton Saga untuk dipadankan dengan imej atau keperluan filem aksi Seoul Vibe.

Proton Saga SV88 dari ilham filem Seoul Vibe di Netflix — rekaan Hari Merdeka ke-65 Saharudin Design

Jika selalu mengikuti perkembangaan rekaan digital oleh Saharudin seperti yang selalu kami bawakan, pasti anda juga sudah tahu kemampuan dan pendekatan beliau dalam membayangkan semula model-model kereta yang pernah dihasilkan, misalnya Myvi EV dan juga Proton Savvy18 ini.

Tahun lalu, sempena Hari Merdeka, Saharudin sempat memberi tumpuan kepada sebuah lagi model klasik Proton, iaitu Saga Knight Concept 2021, yang dibayangkan sebagai sebuah model hatchback moden. Untuk tahun ini, dengan kerjasama Netflix, beliau sekali lagi memberi tumpuan kepada model klasik, Proton Saga.

Memperkenalkan, Saga SV88, sebuah rekaan yang dibayangkan sekiranya model terbabit turut menghiasi filem Seoul Vibe itu, tentunya dengan elemen dari Malaysia. Jelas sekali, Saga yang dihasilkan ini sarat dengan sentuhan modifikasi dan perlumbaan — perkara yang menghiasi filem berkenaan — dalam penampilan yang tidak keterlaluan.

Proton Saga SV88 dari ilham filem Seoul Vibe di Netflix — rekaan Hari Merdeka ke-65 Saharudin Design

Banyak rekaan petak yang dikekalkan, misalnya untuk lampu depan dan belakang, begitu juga misalnya untuk wajah depan keseluruhannya. Lampu isyarat, bampar bersegi, bukaan udara untuk radiator (atau mungkin intercooler yang dibayangkan) juga bersegi dan disudahi dengan bahagian lip di bawah.

Hud juga seperti diberikan bukaan udara, dengan kedudukan yang lebih tinggi pada bahagian tengahnya. Bahagian sisi, selain kedudukan kereta yang lebih rendah, ia dihiasi dengan hiasan angka 88 yang menjadikan namanya, serta rim rekaan klasik dalam warna putih. Tak lupa juga bodykit di sekelilingnya.

Bahagian belakan nampak menarik dan “sibuk” dengan pelindung cermin yang digunakan, serta spoiler besar yang ada. Bampar juga dihiasi dengan garis ringkas, berserta elemen bersegi yang sama di depan yang disepadankan — termasuklah dua muncung ekzosnya. Terakhir, jika lip/spoier di depan dalam warna hitam, di belakang ini warnya merah — dan dua warna berkenaan juga menjadi kombinasi utama kereta ini.

Adakah anda rasa Saga SV88 ini cukup menarik untuk ditampilkan dalam filem sebenar?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required