Mazda CX-8 facelift tiba di Jepun – terima sedikit perubahan gaya dan teknologi, tiga pilihan enjin

Mazda CX-8 facelift tiba di Jepun – terima sedikit perubahan gaya dan teknologi, tiga pilihan enjin

Mazda CX-8 telah diberikan facelift di Jepun dan akan mula dijual di negara itu pada bulan Disember tahun ini. SUV tiga baris tempat duduk itu menerima beberapa perubahan di bahagian luar, pengendalian serta teknologi.

Gril hadapan dengan garis lurus sebelum ini telah diganti dengan gril yang mempunyai kemasan krom lebih tebal, berserta corak mesh di dalam. Bampar kemudiannya menggunakan rekaan yang lebih ringkas, bersama bukaan udara bawah serta skid plate hiasan yang direka semula.

Lampu hadapan model ini juga adalah baru, bersambung kemas dengan kemasan krom pada bawah gril dan mempunyai lampu siang LED berbentuk L seakan CX-60. Lampu ini masih boleh didapati dengan teknologi LED adaptif, yang sekarang menggunakan 20 elemen lampu, berbanding 12 sebelum ini.

Mazda CX-8 facelift tiba di Jepun – terima sedikit perubahan gaya dan teknologi, tiga pilihan enjin

Pergi ke belakang pula, lampu yang direka semula mendapat pencahayaan unik sama seperti hadapan, dan tidak lagi mempunyai kemasan krom yang bersambung dengan kemasan di tengah. Bampar belakang, walaupun kurang jelas, sebenarnya telah diubah menjadi lebar sedikit. Pelanggan di Jepun turut disediakan dengan pilihan warna baru – Rhodium White Premium Metallic.

Mazda juga menawarkan beberapa pakej rekaan, termasuk inspirasi offroad Grand Journey, yang memberikan skid plate warna perak serta pelindung cermin sisi warna hitam. Ia disertai pakej Sports Appearance dengan kemasan luar warna hitam, bersama balutan kulit hitam atau merah di dalam. Pakej paling tinggi, iaitu Exclusive Mode memberikan tambahan kemasan pada lengkuk roda serta bahagian bawah badan.

Bahagian dalam CX-8 facelift 2023 ini kebanyakannya masih sama, dengan sedikit perubahan diberikan pada kusyen serta spring tempat duduk bagi meningkatkan stabiliti waktu membelok. Turut ditambah adalah soket pengecas USB-C di dalam kabin bersama sambungan Apple CarPlay tanpa wayar serta mod Offroad yang menyertai mod Normal dan Sport.

Sistem bantuan pemandu turut menerima peningkatan, dengan tambahan Cruising and Traffic Support, yang membenarkan CX-8 ini memecut, membrek, dan kekal dalam lorong pada kelajuan rendah dan trafik sesak. Perubahan lain yang berkaitan pemanduan adalah termasuk spring serta penyerap yang diperelok, serta pemetaan semula pedal minyak bagi memberikan maklum balas lebih pantas daripada enjin empat silinder 2.5 liter turbonya.

Di Jepun, CX-8 ditawarkan dalam beberapa pilihan enjin termasuk 2.5 liter turbo 230 PS/420 Nm, 2.5 liter NA empat silinder 190 PS/252 Nm, serta 2.2 liter diesel turbo empat silinder 200 PS/450 Nm. Semua enjin ini dipadankan dengan transmisi automatik enam kelajuan dan setiap varian boleh didapati dengan sistem pacuan semua roda (standard adalah pacuan dua roda hadapan).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required