Toyota sasar juara keseluruhan perlumbaan Sepang 1000KM dengan Vios MTC hujung minggu ini

Toyota sasar juara keseluruhan perlumbaan Sepang 1000KM dengan Vios MTC hujung minggu ini

Perlumbaan ketahanan tahunan Sepang 1000KM (S1K) bakal berlangsung hujung minggu ini – UMW Toyota Motor (UMWT) menerusi pasukan Toyota Gazoo Racing (TGR) Malaysia sekali lagi bakal bertarung tahun ini bagi mengatasi keputusan yang dicatatkan tahun lalu.

Untuk S1K 2022, skuad TGR Malaysia akan diterajui oleh dutanya sendiri – Prince of Drift, Tengku Djan Ley yang akan memandu Vios dengan spesifikasi tertinggi dalam S1K iaitu kelas MTC. Tengku Djan bukan nama asing S1K dan pernah bergelar juara keseluruhan pada 2014 dan 2016.

Ini tahun kedua Tengku Djan berlumba dengan Vios MTC dalam S1K. Tahun lalu Vios berkenaan menunjukkan prestasi yang baik dengan mendahului perlumbaan pada babak-babak awal, tetapi hanya berjaya menghabiskan perlumbaan di kedudukan ke-11 apabila menghadapi masalah kerosakan pada suspensi hadapan sebelah kiri.

Tahun ini Tengku Djan sekali lagi bakal bergandingan dengan pelumba muda yang juga juara perlumbaan Vios Challenge musim ke-5, Naquib Azlan. Selain dari jentera utama kelas MTC ini, 15 unit Vios dalam kelas SP2 turut akan bertanding dalam Gazoo Racing Vios Enduro Cup yang berlangsung sekali pada S1K kali ini.

Penyertaan Vios Enduro Cup ini dibuka untuk semua jentera-jentera Vios yang dihasilkan untuk siri perlumbaan one make Vios Challenge dan juga Vios Sprint Cup tanpa mengira generasi.

“Perlumbaan endurance adalah kemuncak untuk perlumbaan permotoran dan Vios, serta model seperti Yaris, telah berjaya menunjukkan kebolehan dan prestasi yang jelas untuk menjadi pemenang pada perlumbaan Sepang 1000 KM edisi 2021,” kata presiden UMWT, Ravindran K.

“Perlumbaan Gazoo Racing Vios Enduro Cup menggambarkan lagi keupayaan Vios standard produksi dalam ujian getir ini, perlu diingatkan bahawa kereta yang sama telah mengharungi enam perlumbaan dalam Vios Challenge dan empat lagi perlumbaan satu jam dalam Vios Sprint Cup tahun ini,” tambahnya lagi.

Selain pasangan Tengku Djan dan Naquib Azlan (juga bersama Akio Takeyama) yang bertanding dalam kelas MTC tahun lalu, Toyota turut menampilkan hatchback Yaris dalam kelas MTC dari pasukan Wing Hin Motorsport yang dipandu pasangan pemandu muda Hayden Haikal and Timothy Yeo.

Toyota sasar juara keseluruhan perlumbaan Sepang 1000KM dengan Vios MTC hujung minggu ini

Yaris berkenaan menghabiskan S1K 2021 di kedudukan pertama, meninggalkan lawan pesaing terdekatnya tiga-lap di belakang. Walau bagaimanapun, pihak pengendali perlumbaan mendapati Yaris tersebut telah melanggar beberapa undang-undang perlumbaan dan dikenakan penalti, menyebabkan ia jatuh ke tempat ketiga.

Manakala sebuah lagi Vios MTC yang dipandu oleh pasangan Boy Wong dan Dannies Ng berada di tempat keempat untuk kelas MTC dan keenam secara keseluruhan untuk S1K 2021. Ini membolehkan tiga buah Toyota berada di dalam senarai lima teratas dalam perlumbaan dengan 39 penyertaan tersebut.

Ravindran menambah bahawa Gazoo Racing Vios Enduro Cup akan menjadi medan pertarungan akhir yang sesuai untuk apa yang telah disifatkan sebagai “musim perlumbaan yang sangat berjaya dan tidak dapat dilupakan untuk Toyota”. Musim kelima perlumbaan one make Vios Challenge dan juga Gazoo Racing Vios Sprint Cup yang berlangsung bersama Malaysia Championship Series (MCS) telah pun tamat baru-baru ini.

Toyota sasar juara keseluruhan perlumbaan Sepang 1000KM dengan Vios MTC hujung minggu ini

“Meluaskan lagi perlumbaan selain Vios Challenge adalah sejajar dengan aspirasi UMWT untuk mewujudkan asas yang lebih besar dan bagi memberi sumbangan yang meninggalkan kesan kepada sukan permotoran Malaysia. Ia selaras dengan objektif kami untuk terus membina produk yang lebih baik,” katanya.

Untuk Gazoo Racing Vios Enduro Cup 2022, sejumlah RM30,000 hadiah wang tunai akan menjadi rebutan dengan juara keseluruhan akan membawa pulang RM10,000. Slot terhad masih ada untuk pasukan yang berminat menyertai perlumbaan ini, dan anda boleh menghubungi Janet di talian 016-3673300 untuk mendaftar atau mendapatkan maklumat lanjut.

Perlumbaan S1K 2022 akan bermula pada hujung minggu ini, di mana sesi latihan rasmi akan bermula pada hari Khamis, 17 November diikuti sesi kelayakan akan berjalan pada hari Jumaat 18 November. Perlumbaan sebenar akan bermula pada hari Ahad 20 November di mana pelumba akan dilepaskan secara rolling start pada pukul 9.30 pagi, dijangka berakhir pada pukul 6.30 petang selepas kereta pertama melepasi garis penamat dengan menghabiskan sebanyak 181 lap.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required