Subaru Impreza 2024 diperkenal – model generasi keenam hanya dalam bentuk hatchback, RS 182 hp

Subaru Impreza 2024 diperkenal – model generasi keenam hanya dalam bentuk hatchback, RS 182 hp

Subaru telah memperkenalkan Impreza 2024 di Los Angeles Auto Show, dengan kini model generasi keenam tersebut ditawarkan dalam satu bentuk badan sahaja, iaitu hatchback lima pintu – sebelum ini ada versi sedan.

Dibina atas platform Subaru Global Platform (SGP) yang diperbaharui, Impreza baru ini mempunyai ketegaran torsional 10% lebih kuat berbanding sebelum ini serta pelekat struktur tambahan (daripada 7.99 menjadi 30 meter). Menurut pengeluar tersebut, perubahan ini menghasilkan prestasi dinamik yang lebih baik, kualiti pemanduan lebih lancar dan kabin lebih senyap.

Bagi aspek penggayaan, Impreza baru ini mempunyai penampilan hampir seperti Crosstrek, tetapi tanpa ciri-ciri SUV seperti panel kemasan tambahan di bahagian bawah dan lengkuk roda, serta kedudukan yang tinggi. Perbezaan lain adalah termasuk kemasan gril serta bampar yang lebih ringkas, bersama lampu kabus berbentuk bulat.

Di belakang, ia juga menggunakan lampu dengan pencahayaan berbentuk C, sementara di dalam, keadaannya adalah sama sahaja seperti Crosstrek, bersama sistem infotainmen dengan skrin sesentuh Starlink 11.6 inci di tengah papan pemuka.

Subaru Impreza 2024 diperkenal – model generasi keenam hanya dalam bentuk hatchback, RS 182 hp

Tiga varian ditawarkan iaitu Base, Sport dan RS (tambahan baru), dan semuanya datang standard dengan pakej keselamatan dan bantuan pemandu Subaru EyeSight. Subaru memberitahu, antara penambah baikan yang dibuat adalah termasuk sudut pandangan lebih luas, perisian kawalan yang dikemas kini serta tambahan booster brek elektronik untuk menjadikan operasi sistem lebih lancar, cepat dan lebih lagi kepelbagaian keadaan.

Semua varian Impreza baru ini juga mendapat lampu penyambut, sistem pemerhati tekanan angin tayar, pengawal suhu dua zon serta tempat duduk belakang boleh lipat 60:40. Varian Sport mendapat tambahan skrin infotainmen menegak dengan sambungan Android Auto dan Apple CarPlay, sistem masuk dan mula tanpa kunci serta lampu kabus.

Pergi pula kepada varian RS paling tinggi, pelanggan akan menerima tempat duduk pemandu larasan kuasa 10 arah dengan sokongan belakang, rim 18 inci warna kelabu gelap, kemasan dalam warna hitam, lampu utama LED yang dinaik taraf serta lampu kabus LED.

Bahagian dalam varian RS juga menampilkan kemasan warna gunmetal serta ala gentian karbon, tempat duduk sport dengan balutan fabrik hitam/merah, pedal aluminium, tempat duduk dengan fungsi pemanas, soket pengecas USB belakang serta lapik kaki khas. Kelebihan lain varian ini adalah sistem Blind-Spot Detection dengan Lane Keep Assist dan Rear Cross-Traffic Alert, serta sistem bunyi Harman Kardon 10 pembesar suara.

Varian RS ini dianggap sebagai peringatan semula kepada Impreza 2.5RS yang ditawarkan di Amerika Syarikat pada hujung tahun 90-an, tetapi model baru ini tidak ditawarkan dengan transmisi manual. Ia bagaimanapun cuma disediakan dengan transmisi Lineartronic CVT lapan kelajuan maya, dengan pedal penukar gear di tangan.

RS juga menjadi satu-satunya varian yang menerima enjin boxer empat silinder 2.5L NA sama seperti Crosstrek, Forester, Legacy dan Outback, dengan kuasa 182 hp (185 PS) dan tork 241 Nm. Varian lain pula menggunakan enjin sama seperti sebelum ini, iaitu boxer 2.0L berkuasa 152 hp (154 PS) dan 197 Nm.

Sistem pacuan Symmetrical All-Wheel Drive adalah standard untuk semua, dan ditambah baik dengan Active Torque Vectoring. Varian Sport dan RS juga mendapat sistem pengurusan prestasi SI-Drive serta suspensi talaan sport. Subaru juga memberitahu bahawa Impreza 2024 ini mempunyai rak stereng elektronik dual-pinion yang dapat memberikan rasa lebih natural dan respon lebih baik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required