Mazda Vision Study Model ditunjuk – kereta konsep sports dua pintu gambaran awal MX-5 elektrik penuh?

Mazda Vision Study Model ditunjuk – kereta konsep sports dua pintu gambaran awal MX-5 elektrik penuh?

Mazda telah mengakhiri pembentangan pelan pengurusan syarikat mereka dengan menunjukkan sebuah kereta konsep dua pintu yang dipanggil sebagai Vision Study Model. Ia muncul setelah mereka menyiarkan gambar orang ramai menikmati pemanduan MX-5 (juga dipanggil sebagai Miata dan Roadster), sekaligus membawa spekulasi bahawa model konsep ini akan menjadi petunjuk untuk MX-5 versi elektrik akan datang.

Perincian lanjut tidak didedah, tetapi jika melihat kepada video yang disiarkan, kita boleh nampak casis Vision Study Model yang terbuka serta bateri dengan kedudukan berbentuk T – turut menunjukkan ia tidak menggunakan sebarang enjin pembakaran dalaman.

Bagi bahagian lain, model konsep ini membawa rekaan yang unik dengan pintu terbuka ke atas, muncung menjunam ke hadapan, bahagian belakang yang lebar serta lampu belakang dua bulat di setiap bahagian. Perkadaran badan model ini juga hampir seperti MX-5 dan mengingatkan kepada model ND generasi keempat.

Mazda Vision Study Model ditunjuk – kereta konsep sports dua pintu gambaran awal MX-5 elektrik penuh?

Memang, ia tidak kelihatan seperti MX-5 dengan bumbung boleh buka, tetapi Mazda juga sebelum ini pernah mengeluarkan MX-5 dengan bumbung hardtop, iaitu bagi model generasi kedua NB. Model ND yang berada dalam pasaran sekarang juga ada keluar dengan versi bumbung keras yang boleh dibuka.

Tahun lepas, pengeluar Jepun ini pernah memberitahu bahawa mereka sedang meneroka pakej elektrik MX-5 bagi menyelaraskan semua model yang dikeluarkan untuk mempunyai tenaga elektrik menjelang tahun 2030. Jika mengikut rancangan yang dibuat, Mazda akan memulakan fasa peralihan kepada elektrik melalui penggunaan hibrid, plug-in hybrid dan hibrid ringkas terlebih dahulu, sebelum pergi kepada elektrik penuh pada tahun 2028.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required