Matter perkenal motosikal elektrik dengan gear di India

Matter perkenal motosikal elektrik dengan gear di India

Sebuah syarikat baru dari India, iaitu Matter telah memperkenalkan produk pertama mereka yang merupakan sebuah motosikal elektrik dengan bentuk naked. Matter memulakan operasi dari tahun 2019, dan kini setelah melalui pelbagai cabaran termasuk Covid, mereka akhirnya mempunyai model konsep yang sedia untuk produksi, tetapi namanya masih dirahsiakan.

Membawa rupa dan bentuk tipikal sebuah motosikal naked seperti KTM Duke, Honda CB atau Kawasaki Z, model Matter ini dipanggil sebagai sebuah “motosikal abad ke-22” berdasarkan teknologi moden yang diterapkan padanya.

Sebagai permulaan, pakej bateri 5 kWh serta motor elektrik 10.5 kW padanya digabungkan dengan transmisi manual Hypershift empat kelajuan bagi memberikan lebih kepuasan menunggang. Kemudiannya, penunggang boleh memilih tiga mod tunggangan iaitu Eco, City dan Sport.

Di bahagian kokpit, penunggang disediakan dengan paparan skrin sesentuh TFT tujuh inci berwarna penuh, yang boleh disambung kepada telefon bimbit untuk memberikan informasi tambahan seperti navigasi, kawalan panggilan dan media serta statistik tunggangan.

Tidak berhenti di situ, motosikal elektrik Matter ini juga datang dengan sistem kunci pintar, semua lampu jenis LED, ruang simpanan di atas bahagian ‘tangki’, brek cakera depan dan belakang dengan ABS, penyerap hentak belakang dengan tabung gas serta fungsi Park Assist yang boleh membantu gerakan perlahan ke hadapan dan belakang.

Untuk mengecas, pemilik boleh menggunakan pengecas 1 kW yang diberikan sekali, untuk disambungkan kepada sumber AC dengan soket tiga pin biasa. Dengan cara ini ia akan mengambil masa bawah lima jam untuk penuh. Pengecasan pantas juga akan disediakan pada motosikal ini, tetapi perinciannya masih belum didedah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required