Honda HR-V EV prototaip mula ditunjuk di Thailand — SUV elektrik penuh untuk ASEAN, Malaysia bila?

Honda HR-V EV prototaip mula ditunjuk di Thailand — SUV elektrik penuh untuk ASEAN, Malaysia bila?

Ketika acara Ekspo Permotoran Antarabangsa Thailand 2022 yang sedang berlangsung, Honda Thailand membawakan sebuah kereta sebagai kejutan dalam bentuk SUV e:Prototype, yang sebelum ini pertama kali membuat penampilan global di Auto Shanghai tahun lalu.

Bertindak sebagai pra-tonton kepada versi elektrik sepenuhnya bagi HR-V generasi ketiga, kereta konsep berkenaan dilanjutkan sebagai produk konsumer ketika model kembar e:NS1 dan e:NP1 (satu oleh Dongfeng Honda dan satu lagi oleh GAC Honda) didedahkan di China pada Oktober lalu.

Versi global bagi kereta elektrik berkenaan dipertontonkan awal tahun ini melalui pendedahan model e:Ny1 Prototype pada Mac, dan dijangka akan menggunakan asas sama dengan e:N Architecture F bagi kenderaan pacuan depan.

Honda HR-V EV prototaip mula ditunjuk di Thailand — SUV elektrik penuh untuk ASEAN, Malaysia bila?

Penampilannya nampak dikenali, kerana unit yang dipamerkan di Thailand ini menggunakan bentuk sama HR-V yang ada di sini, walaupun dengan rekaan gril tertutup yang ditempatkan sekali ruang pengecas tertutup, lampu melintang lanjutan dari lampu utama, cermin sisi ultra-kurus serta bahagian apron yang direka semula dengan pengalir udara. Dari perkara baru dari e:Ny1 Prototype adalah tiadanya lencana nama Honda di belakang.

Di China, kedua-dua e:NS1 dan e:NP1 ditawarkan dalam dua konfigurasi penjanaan: satu dengan motor elektrik di depan dengan janaan 182 PS (180 hp atau 134 kW) dan 310 Nm tork yang dikuasai oleh bateri 53.6-kWh ternari lithium-ion, dengan jarak sehingga 420 km mengikut ujian CLTC tempatan.

Pilihan satu lagi ialah dengan motor elektrik lebih berkuasa, 204 PS (201 ho atau 150 kW) dan jumlah tork yang sama (310 Nm). Kapasiti baterinya adalah lebih besar dengan 68.8 kWh, menjadikan jarak yang mampu dicapai ialah 510 km — laju maksimum kedua-duanya ialah 150 km/j.

Untuk pengecasan, Honda memaklumkan sekitar sembilan jam untuk satu cas penuh dari 5% dengan input AC yang tidak dinyatakan bagi bateri kapasiti lebih kecil itu, dan 9.5 jam bagi bateri yang lebih besar. Kedua-dua bateri boleh mencapai dari 30-80% kapasiti dalam masa 40 minit dengan pengecasan pantas DC, yang juga tidak dinyatakan input kuasanya. Angka ini (kecuali jarak kerena perlu mengikuti piawaian WLTP) dijangka sama bagi versi produksi e:Ny1 Prototype bila dikeluarkan nanti.

Kehadiran SUV e:Prototype itu memberi petunjuk bahawa Thailand mungkin akan menerima HR-V dalam bentuk elektrik penuh di masa depan. Ini kemungkinan yang berasas, memandangkan negara itu sangat rancak mendorong pertumbuhan ekosistem EV mereka. Jadi, ada kemungkinan HR-V EV ini juga akan jengah pasaran Malaysia? Persoalannya, bila?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required