Subaru WRX 2023 di M’sia – sedan, gaya badan wagon; 2.4T 4-silinder flat; 6MT, CVT; dari RM285k

Subaru WRX 2023 di M’sia – sedan, gaya badan wagon; 2.4T 4-silinder flat; 6MT, CVT; dari RM285k

Subaru WRX generasi kelima (yang kedua dari WRX tanpa Impreza) telah pun berada di Malaysia, dengan model berwarna merah ini sedang dipamerkan di bilik pameran Motor Image Malaysia, Petaling Jaya.

Pertama kali didedahkan di peringkat global pada September lalu, WRX terbaharu ini kini dibina dengan Subaru Global Platform (SGP) dan dijanakan oleh unit FA24F 2.4 liter turbo empat-silinder flat petrol dengan hamburan kuasa 275 PS (271 hp atau 202 kW) pada 5,600 rpm dan tork 375 Nm dari 2,000 hingga 5,200 rpm.

Jika dibandingkan dengan WRX terdahulu, ia dipadankan dengan enjin FA20F 2.0 liter berkuasa 272 PS (268 hp atau 202 kW) dan 350 Nm. Ternyata penjana kuasanya telah dipertingkatkan untuk WRX terbaharu ini. Walau apa pun, jangan jangkakan versi STI akan ditampilkan kerana Subaru telah pun menegaskan ia tidak akan berlaku.

Subaru WRX 2023 di M’sia – sedan, gaya badan wagon; 2.4T 4-silinder flat; 6MT, CVT; dari RM285k

Dua sistem yang dibangunkan oleh Subaru iaitu Symmetrical All-Wheel Drive dan Active Torque Vectoring dipadankan secara standard untuk FA24F, bersama transmisi manual enam-kelajuan. WRX juga diberikan pilihan versi CVT yang disemak semula, Subaru Performance Transmission, yang didakwa kini menawarkan 30% peningkatan gear dan 50% penurunan gear lebih pantas di antara gear maya kedua dan ketiga.

Bagi aspek rekaannya, WRX nampaknya banyak dipengaruhi oleh Viziv Performance Concept dari 2017, dengan beberapa elemen termasuk balutan badan berwarna hitam yang memberikannya gaya ala SUV tetapi sebenarnya bertujuan untuk aerodinamik – corong yang ada juga membantu memindahkan udara dari roda.

Serlahan lain termasuklah gril berbentuk hexagon (segi enam), bampar hadapan lebih agresif, lampu utama yang lebih tajam, lampu belakang berbentuk-C, bonnet scoop dan elemen seperti diffuser yang merupakan sebahagian dari apron belakang. Untuk dalamnya pula, WRX mengikut jejak langkah Outback dengan menampilkan skrin sesentuh yang lebih besar bersaiz 11.6-inci untuk sistem infotainmen Starlink dan turut menyokong fungsi Android Auto dan Apple CarPlay.

Subaru WRX 2023 di M’sia – sedan, gaya badan wagon; 2.4T 4-silinder flat; 6MT, CVT; dari RM285k

Papan pemukanya juga lebih ringkas berbanding sebelum ini, tanpa lapisan bertingkat untuk menempatkan skrin kedua untuk paparan status kenderaan. Selain itu, kawalan fizikal juga dikurangkan, dengan kawalan suhu dua-zon kini disepadukan dengan paparan infotainmen.

Untuk kelengkapan lain pula, WRX terbaharu ini didatangkan dengan roda 18-inci, lampu utama LED dengan maklumbalas stereng, lampu nyalaan siang LED, lampu belakang LED, lampu kabus LED, paparan pelbagai-info 4.2-inci, tujuh beg udara, sistem keselamatan pasif, kemasukan tanpa kunci dan penghidup enjin, tempat duduk larasan manual serta roda stereng sport balutan kulit.

Berkenaan harganya pula, WRX dengan transmisi manual ditawarkan pada RM286,245 atas jalan tanpa insurans, yang termasuk dengan waranti lima-tahun/100,000 km. Terdapat dua lagi versi WRX yang belum kami rakamkan fotonya, iaitu WRX dengan CVT dan WRX Wagon atau lebih dikenali sebagai WRX Sportwagon dan pada dasarnya merupakan Levorg terkini dengan penjana kuasa WRX.

WRX dengan CVT ditawarkan dengan harga yang lebih tinggi iaitu RM296,245, yang turut menerima tambahan ciri berbanding manual, termasuk brek parkir elektronik dengan penahan auto, tempat duduk pemandu larasan kuasa dengn 10-hala, SI-Drive (mod pemanduan Sport Sharp, Sport dan Intelligent) dan corong udara belakang.

Varian ini juga didatangkan dengan kelengkapan EyeSight, termasuk brek kecemasan sendiri, stereng kecemasan sendiri, brek automatik mengundur, bantuan lampu tinggi dan pemantauan titik buta.

Manakala varian yang paling mampu milik ialah Sportwagon yang berharga RM285,245 yang menerima beberapa kelengkapan dan juga penjana kuasa yang sama dengan WRX versi CVT. Tetapi ia juga diberikan beberapa ciri tambahan termasuk tempat duduk penumpang hadapan larasan kuasa lapan-hala, tempat duduk belakang yang boleh dibaringkan dan ruang but yang lebih luas disebabkan rekaan gaya badan wagon.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required