Geely Panda Mini didedah – EV bandar dengan saiz kompak, kuasa 41 PS, jarak gerak sehingga 150 km

Geely Panda Mini didedah – EV bandar dengan saiz kompak, kuasa 41 PS, jarak gerak sehingga 150 km

Kereta comel yang anda lihat ini adalah Panda Mini EV, iaitu sebuah kereta elektrik bandar yang baru diperkenalkan oleh Geely Auto untuk bersaing dalam segmen sama dengan Jiayuan Komi, Wuling Nano EV dan Chery QQ Ice Cream.

Juga dikenali sebagai M2 sebelum pelancarannya, Panda Mini menyediakan empat tempat duduk di dalam dan cuma mempunyai dua pintu. Saiznya agak kecil, dengan ukuran panjang 3,065 mm, lebar 1,522 mm, tinggi 1,600 mm dan jarak roda 2,015 mm – lebih kecil daripada Perodua Axia.

Demi menggunakan sebaiknya ruang di dalam, Panda Mini menggunakan bentuk badan petak, tetapi dengan rekaan yang mencerminkan namanya. Lampu bulat besar di hadapan menghasilkan muka yang comel sementara corak rim pula seakan bentuk tapak kaki panda.

Geely Panda Mini didedah – EV bandar dengan saiz kompak, kuasa 41 PS, jarak gerak sehingga 150 km

Di antara dua lampu hadapannya, terdapat panel yang tertutup sepenuhnya dengan di tengah terdapat tempat mengecas. Jika perhatikan, di situ tertulis ‘Geome”, iaitu satu jenama di bawah Geely. Menurut laporan media China, Panda Mini sepatutnya menjadi produk di bawah Geometry, tetapi akhirnya dikeluarkan dengan nama Geely.

Sesuai dengan namanya, pilihan warna utama yang disediakan adalah hitam dan putih, tetapi terdapat juga beberapa pilihan lain seperti merah jambu dan biru muda seperti di dalam gambar. Seperti pesaing lainnya Panda Mini EV ini juga dikhabarkan akan dijual pada harga mampu milik, iaitu antara 40,000 hingga 50,000 yuan (RM25,385 ke RM31,731).

Spesifikasi penuh masih belum disiarkan, tetapi berdasarkan beberapa perincian yang didapati daripada kementerian industri dan informasi China, Panda Mini menggunakan motor elektrik berkuasa 41 PS yang terletak di hadapan serta bateri lithium iron phosphate (LFP), mampu memberikan jarak gerak sehingga 150 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required