Sudah pernah ditemui di Malaysia sewaktu diangkut atas lori di Segambut Ogos lalu, Nissan Ariya kini dijumpai lagi sedang dipandu atas jalan di kawasan Damansara Uptown oleh pembaca kami, Silver Low. SUV elektrik yang menggunakan warna Akatsuki Copper ini mungkin adalah unit yang sama seperti sebelum ini, dan nombor pendaftarannya memberi bayangan ia adalah milik Edaran Tan Chong Motor (ETCM).

Ketibaan Ariya ke dalam pasaran Malaysia pernah diberitahu secara tidak langsung apabila ia muncul dalam satu video Tahun Baru Cina ETCM Februari tahun lalu. Memandangkan sekarang kita sudah memasuki tahun yang baru, mungkinkah pelancarannya semakin hampir?

Mempunyai ukuran panjang 4,595 mm, lebar 1,850 mm, tinggi 1,655 mm dan jarak roda 2,775 mm, Ariya adalah sedikit lebih pendek dan rendah berbanding X-Trail, tetapi lebih lebar dan mempunyai jarak roda yang lebih panjang.

Kita masih perlu menunggu varian apa sebenarnya yang akan dilancarkan oleh ETCM, tetapi jika melihat ke pasaran antarabangsa, ia ada ditawarkan dalam versi 2WD (satu motor elektrik, pacuan roda hadapan), atau AWD (dua motor, pacuan semua roda). Kapasiti bateri untuk keduanya juga adalah berbeza, iaitu masing-masing 66 kWh dan 91 kWh

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, versi 2WD dihasilkan lebih untuk penjimatan dan jarak perjalanan jauh, dengan versi 91 kWh (2WD) boleh memberikan jarak gerak sehingga 610 km dengan sekali cas. Motor elektriknya juga adalah lebih berkuasa, dengan kemampuan 178 kW, berbanding 160 kW bagi varian 66 kWh (2WD). Versi AWD 66 kWh pula mampu memberikan jarak gerak sehingga 430 km, manakala versi 91 kWh boleh mencapai 580 km.

GALERI: Nissan Ariya EV