Mitsubishi Malaysia jual 24k unit kenderaan sepanjang 2022; jenama bukan nasional no.3, naik 37.3%!

Mitsubishi Malaysia jual 24k unit kenderaan sepanjang 2022; jenama bukan nasional no.3, naik 37.3%!

Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) mengumumkan bahawa ia berjaya menjual sebanyak 24,017 unit kenderaan dari Januari sehingga Disember 2022. Angka yang cukup memberangsangkan ini menunjukkan syarikat tersebut berjaya menjual kenderaan 37.3% lebih banyak berbanding tempoh sama pada 2021.

Malah rekod ini juga membolehkan Mitsubishi berada di tempat ketiga dalam carta jualan jenama bukan nasional di Malaysia untuk 2022, dengan pegangan pasaran sebanyak 3.3%.

Angka jualan yang tinggi ini dipacu oleh MPV tujuh-tempat duduk Mitsubishi Xpander dengan jualan berjumlah 14,316 unit, naik 93.5% berbanding jumlah jualan pada 2021 dan mewakili 59.6% dari jualan keseluruhan MMM untuk 2022. Syarikat berkenaan turut mendakwa bahawa Xpander masih kekal antara crossover tujuh-tempat duduk Jepun paling laris di Malaysia.

Mitsubishi Malaysia jual 24k unit kenderaan sepanjang 2022; jenama bukan nasional no.3, naik 37.3%!

Trak pikap Mitsubishi Triton juga masih memberikan jualan yang besar buat MMM dengan 9,697 unit berjaya dihantar ke pemilik baharu sepanjang 2022. Jumlah berkenaan menunjukkan peningkatan jualan sebanyak 4.6% berbanding 2021 dan mewakili 40.4% dari jumlah jualan keseluruhan 2022. Angka tersebut cukup untuk menempatkan Triton di tempat kedua untuk trak pikap paling popular di Malaysia.

“MMM berbesar hati setelah mencapai rekod prestasi jualan tertinggi pada 2022, dan kami mengucapkan terima kasih kepada setiap pelanggan Mitsubishi di seluruh negara atas sokongan mereka yang tidak berbelah bahagi. Salah satu pencapaian penting kami pada tahun ini ialah kami meraikan trak pikap Triton yang mencapai pencapaian jualan 100,000 unit di Malaysia sejak penubuhan MMM pada tahun 2005,” kata CEO MMM Shinya Ikeda.

“Dari segi produk, kami juga gembira dengan berita baik pada penghujung tahun lepas kerana Triton milik Pasukan Mitsubishi Ralliart merupakan pemenang keseluruhan Asia Cross Country Rally (AXCR) walaupun pertama kali menjadi peserta perlumbaan tersebut pada November.

Mitsubishi Malaysia jual 24k unit kenderaan sepanjang 2022; jenama bukan nasional no.3, naik 37.3%!

“Kereta Rali Triton dibina berdasarkan Triton produksi jalan raya, dengan hanya sedikit pengubahsuaian pada berat badan dan peralatan keselamatan untuk pertandingan. Semua elemen seperti prestasi tinggi, ketahanan, keselesaan dan pengendalian yang baik telah diadaptasi ke produk asal di pasaran. Kini setiap pelanggan Mitsubishi Motors dapat merasakan DNA sukan permotoran dalam model mereka,” katanya lagi.

“Kami juga berterima kasih kepada rakan kongsi perniagaan kami atas sokongan padu mereka. Tahun lepas, 91% pengedar kami menaik taraf cawangan mereka dengan identiti visual (VI) baharu untuk pengalaman pelanggan yang lebih baik. Menjelang tahun 2023, Mitsubishi Motors sedang memulakan perubahan ke arah yang lebih baik, dan pengalaman pemilikan dengan standard tertinggi. Kami berharap untuk meneruskan trajektori menaik dan mencapai pertumbuhan masa depan bersama-sama,” tambah Ikeda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required