Pemandu rali dari Qatar, Nasser Al-Attiyah yang dibantu oleh juruarah Perancis Mathieu Baumel dengan jentera Toyota GR DKR Hilux T1+ sekali lagi bergelar juara Rali Dakar tahun ini, mempertahankan gelaran yang dirangkul pada 2022. Hilux pasukan Toyot Gazoo Racing berkenaan menamatkan peringkat terakhir rali tersebut pada 15 Januari lalu dengan mendahului 1 jam 20 min 49 saat berbanding pelumba di tempat kedua.

Seperti tahun lalu, Rali Dakar tahun ini dilangsungkan sepenuhnya di Arab Saudi. Rali sejauh 8,500 km ini dibahagikan kepada 14 peringkat, bermula di Yanbu pada 1 Januari, dan berakhir di Dammam Ahad lalu. Nasser mengungguli empat dari 14 peringkat berkenaan, namun dengan pemanduan yang konsisten dia berjaya terus berada di hadapan dengan masa keseluruhan 45 jam 3 minit dan 15 saat.

Tempat kedua milik juara WRC sembilan kali, Sebastien Loeb yang memandu Prodrive Hunter T1+ untuk pasukan Bahrain Raid Xtreme. Manakala tempat ketiga pula adalah milik pemandu Brazil, Lucas Moraes yang memandu Toyota Hilux T1+ pasukan Overdrive Racing.

Rali Dakar 2023 ini juga menyaksikan empat buah Hilux berada dalam lima kedudukan teratas, termasuk dua GR DKR Hilux T1+ pasukan TGR yang dipandu Giniel de Villiers (tempat ke-4) dan Henk Lategan (tempat ke-5). Untuk Nasser, ini merupakan gelaran juara Dakar kelima buat dirinya dan ketiga dengan memandu Toyota, serta kali keempat dengan berpasangan bersama Baumel.

“Ini merupakan perasaan yang menakjubkan! Saya perlu berterima kasih dengan ramai orang, bermula dengan setiap anggota pasukan kami. Ia merupakan dua minggu yang sukar, tetapi berupaya untuk kembali dan mempertahankan gelaran kami merupakan perkara yang hebat!” kata Nasser.

“Saya sangat bangga dengan GR DKR Hilux T1+, dan untuk memenangi perlumbaan tiga kali bersama Toyota Gazoo Racing merupakan sesuatu yang benar-benar istimewa,” tambahnya lagi.

Dengan kemenangan ini membolehkan Nasser mengumpul 85 mata untuk Kejuaraan Rali-Raid Dunia (W2RC). Namun mata berkenaan hanya membolehkannya berada di tempat kedua secara keseluruhan kerana Sebastien Loeb berjaya mengumpul 87 mata, hasil dari memenangi tujuh dari 14 peringkat dalam Rali Dakar.

Abu Dhabi Dessert Challenge akan menjadi cabaran pusingan kedua untuk W2RC 2023, dan ia bakal berlangsung bermula 25 Februari hingga 2 March nanti.