Geely siar teaser sedan EV baharu dengan pintu suicide – guna platform SEA, bakal dilancar pada 2023

Geely siar <em>teaser</em> sedan EV baharu dengan pintu suicide – guna platform SEA, bakal dilancar pada 2023

Peralihan kepada teknologi elektrik penuh (EV) menyaksikan ia seiring dengan trend SUV di mana kebanyakkan model-model EV baharu dihasilkan dalam bentuk SUV. Ini ada sesuatu yang berbeza dari Geely, gergasi industri automotif China berkenaan telahpun menyiarkan teaser untuk sedan EV baharunya yang bakal didedahkan pada tahun ini.

Imej teaser berkenaan mendedahkan bayang sedan EV tersebut bersama perincian-perincian lain. Model berkenaan digambarkan menerima rekaan lampu hadapan tiga dimensi dengan jalur lampu nyalaan siang berbentuk-L seakan diambil separa dari rekaan jalur lampu nyalaan siang ‘Thor Hammer’ Volvo.

Geely turut mendedahkan bayang profil sisi sedan ini yang menyerlahkan rupa seakan sebuah coupe atau fastback empat-pintu. Apa yang lebih menarik, perhatikan pembuka pintu belakang yang diletakan hampir dengan pintu hadapan, menandakan ia menerima pintu terbalik atau “suicide door” seperti yang digunakan pada Rolls-Royce dan Lincoln Continental 80th Anniversary Coach Door Edition.

Disebabkan sedan ini merupakan model flagship, ia berkemungkinan besar akan menggunakan platform Sustainable Experience Architecture (SEA) dari Geely dalam varian SEA1. Platform berkenaan kini sudahpun digunakan pada model EV premium Geely seperti Zeekr 001.

Untuk rujukan, Zeekr 001 datang dalam versi motor tunggal pacuan roda belakang, dan juga varian paling berkuasa pacuan semua roda dengan dua motor elektrik menghasilkan 536 hp; membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa kurang empat saat serta menawarkan jarak gerak 700 km untuk satu cas penuh bateri.

Platform SEA1 ini juga menggunakan asas seni bina elektrikal 800-volt, menawarkan cas pantas dalam masa hanya sekitar 20 minit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required