Produksi Perodua Axia generasi pertama sudah ditamatkan, pemasangan Axia D74A kini bermula

Produksi Perodua Axia generasi pertama sudah ditamatkan, pemasangan Axia D74A kini bermula

Tempahan untuk Perodua Axia generasi baharu (dikenali dengan kod D74A) telah pun dibuka secara rasmi semalam, dan pelancarannya dijadualkan berlangsung pada pertengahan bulan ini. Oleh itu, Perodua telah mengesahkan bahawa produksi model generasi pertama telahpun tamat pada akhir Januari, manakala produksi untuk Axia D74A sudah pun bermula.

Axia D74A ini nanti akan diasaskan dari platform terkini Daihatsu New Global Architecture (DNGA), menampilkan saiz yang lebih besar serta diberikan perincian-perincian yang jauh lebih canggih, menyebabkan ia perlu dijual lebih mahal iaitu bermula RM38,600 untuk varian G, RM40,000 untuk Axia X, RM44,000 untuk Axia SE dan RM49,500 bagi Axia AV.

Ia jauh dengan julat harga Axia generasi pertama di mana model facelift 2019 Axia GXtra dengan VSC dijual pada harga RM34,990, manakala varian tertinggi Axia AV dijual pada harga RM43,190. Dengan berakhirnya produksi Axia generasi pertama ini, sudah tentu ada pelanggan yang menempahnya tidak dapat memperolehi model berkenaan dan mungkin perlu memilih Axia D74A yang lebih mahal.

Produksi Perodua Axia generasi pertama sudah ditamatkan, pemasangan Axia D74A kini bermulaProduksi Perodua Axia generasi pertama sudah ditamatkan, pemasangan Axia D74A kini bermula

Tambahan pula, ada pelanggan yang menempah Axia generasi pertama tersebut ketika tempoh insentif Penjana dari kerajaan yang mengecualikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST). Jadi bagaimana Perodua menyelesaikan masalah ini bagi mewujudkan situasi “menang-menang” antara pihaknya dan juga pelanggan?

“Masalahnya adalah apabila ada model baharu sepenuhnya (Full Model Change/FMC) atau perbezaan harga, jadi kami perlu uruskan perkara ini dengan berhati-hati,” kata Presiden dan CEO Perodua Datuk Seri Zainal Abidin Ahmad dalam majlis perkongsian halatuju Perodua 2023 yang berlangsung di Kuala Lumpur semalam.

“Saya tidak mempunyai angka sebenar berapa ramai pelanggan yang terjejas dan kami perlu tunggu sehingga akhir Mac nanti untuk melihat berapa ramai pelanggan yang belum menerima kereta, tetapi mereka menempahnya ketika tempoh sifar cukai jualan, jadi kami akan membuat pengumuman selepas ini. Namun kami akan pastikan mereka akan menerima apa jua manfaat cukai jualan jika mereka teruskan tempahan tersebut,” tambahnya.

Produksi Perodua Axia generasi pertama sudah ditamatkan, pemasangan Axia D74A kini bermula

“Pelanggan Axia sedia ada yang menunggu kereta mereka digalakkan untuk menukar tempahan mereka kepada model baharu sekiranya mereka tidak dapat kereta mereka, stok yang lama. Kami jangkakan akan ada beberapa ratus tempahan di mana pelanggan tidak dapat Axia lama kerana produksinya berakhir bulan ini (Januari), dan produksi Axia baharu bermula pada akhir Januari,” kata Zainal.

“Walau bagaimanapun, apabila mereka bertukar, kami akan pastikan apa jua faedah yang sepatutnya diterima pelanggan, kami akan memberikan subsidi (cukai jualan) walaupun Axia baharu mempunyai cukai jualan yang berbeza. Contohnya, cukai jualan Axia lama mungkin RM1,500 manakala yang baru adalah RM2,000, jadi kami akan berikan subsidi. Kerana pelanggan yang mahu bertukar kepada Axia baharu, mereka adalah pelanggan yang setia,” jelas Zainal lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required