Toyota Vios 2023 dibuka tempahan di M’sia – CarPlay tanpa wayar, corong AC belakang; RM90k-RM96k

Toyota Vios 2023 dibuka tempahan di M’sia – CarPlay tanpa wayar, corong AC belakang; RM90k-RM96k

Beberapa hari lalu UMW Toyota telah mendedahkan teaser tanpa sebarang foto bagi Toyota Vios generasi baharu, dan mengesahkan ia akan diperkenalkan pada hari ini. Selebriti tempatan, Sean Lee pula mendedahkan beberapa foto teaser Vios 2023 menerusi laman Instagramnya.

Bagi ‘menunaikan janjinya’ petang ini, UMW Toyota mengesahkan Vios yang kini mahu dikenali sebagai model fastback berbanding sedan, sudah bersedia untuk menerima tempahan. Walau pun belum mendedahkan secara rasmi perincian mengenai Vios 2023, menerusi risalah yang sedang bersebaran di laman media sosial oleh wakil penjual Toyota, ia ditawarkan dengan dua varian iaitu Vios 1.5E AT dan Vios 1.5G AT yang kedua-duanya diletakkan dengan harga jangkaan antara RM90,000 hingga RM96,000.

Seperti yang diketahui sebelum ini, Toyota Vios generasi baharu ini diasaskan dari platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) iaitu platform yang berkait rapat dengan Perodua Ativa, Alza 2022 dan Axia 2023, bagi menggantikan platform model generasi ketiga yang telah digunakan sejak 2013.

Toyota Vios 2023 dibuka tempahan di M’sia – CarPlay tanpa wayar, corong AC belakang; RM90k-RM96k

Ia menampilkan dimensi panjang keseluruhan 4,410 mm, lebar 1,740 mm, tinggi 1,480 mm dan jarak roda sejauh 2,620 mm. Jadi berbanding model sebelumnya, Vios generasi baharu menampilkan panjang keseluruhan yang hampir sama, tetapi 10 mm lebih lebar dan 5 mm lebih rendah. Manakala jarak rodanya pula adalah 70 mm lebih panjang yang tentunya memberi gambaran bahawa bahagian kabinnya dapat dihasilkan lebih luas.

Apa yang menarik, Vios generasi baharu ini tidak lagi menggunakan enjin 2NR-FE Dual VVT-i sebaliknya digantikan dengan enjin 2NR-VE, iaitu enjin yang sama boleh ditemui pada Perodua Alza 2022 dan juga Perodua Myvi facelift 2022.

Enjin 1.5L Dual VVT-i tersebut menghasilkan kuasa 105 hp (106 PS) pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 138 Nm pada takat 4,200 rpm. Angka-angka ini adalah seiras dengan kuasa yang ditala pada Alza, serta 3 hp dan 1 Nm lebih tinggi berbanding Myvi, juga 1 PS/2 Nm kurang berkuasa dari model generasi sebelumnya.

Bagi ciri baharu kelengkapannya, ia diberikan paparan audio sembilan-inci dengan Android Auto dan Apple CarPlay tanpa wayar serta corong pendingin hawa untuk tempat duduk penumpang belakang. Selain itu, antara ciri lain yang turut ditampilkan termasuklah rim aloi bersaiz 17-inci, tiga mod pemanduan (Power, Eco, Normal), brek parkir elektronik dengan penahan brek auto, paparan pandangan panoramik 3D (PVM) dan Paparan Titik Buta (BSM) dengan Kepekaan Trafik Lintasan Belakang (RCTA).

Untuk aspek keselamatan pula, Vios 2023 ini digandingkan dengan Toyota Safety Sense yang merangkumi Lane Departure Prevention, Lane Departure Warning, Front Departure Alert, Pre-Collision System, Lane Keeping Control, Adaptive Cruise Control dan Auto High Beam.

Untuk pasaran Malaysia, Vios 2023 diberikan lima-tahun waranti tanpa had perbatuan. Ia juga didatangkan dengan lima pilihan warna iaitu Silver Metallic, Nebula Blue Metallic, Spicy Scarlet SE, Attitude Black dan Platinum White Pearl.

Untuk mengetahui lebih terperinci mengenai Vios 2023 ini, kita nantikan UMW Toyota mendedahkannya secara rasmi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required