Teaser Toyota Vios 2023 disiar oleh Sean Lee; bakal dilancarkan secara rasmi di Malaysia Jumaat ini

Teaser Toyota Vios 2023 disiar oleh Sean Lee; bakal dilancarkan secara rasmi di Malaysia Jumaat ini

Baru semalam Toyota mendedahkan teaser tanpa sebarang foto bagi Toyota Vios generasi baharu, dan pelancarannya bakal di buat pada Jumaat ini. Dan terkini, pelakon lelaki tempatan, Sean Lee baru sahaja menyiarkan beberapa foto teaser di laman Instagramnya menunjukkan dia sedang menjalani sesi penggambaran iklan bagi sedan segmen-B berkenaan.

Vios generasi keempat ini mula didedahkan untuk peringkat global di Thailand pada Ogos tahun lalu. Di negara berkenaan, Vios dikenali sebagai Yaris Ativ dan menggunakan enjin 1.2L bagi membolehkan ia dikelaskan sebagai kereta Eco Thai. Dan spesifikasi yang paling hampir dengan pasaran Malaysia sudah hampir pasti adalah Vios pasaran Indonesia. Model berkenaan dilancarkan di negara tersebut pada Oktober 2022, dan ia menerima enjin 1.5 liter.

Seperti yang diketahui sebelum ini, Toyota Vios generasi baharu ini diasaskan dari platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) iaitu platform yang berkait rapat dengan Perodua Ativa, Alza 2022 dan Axia 2023, bagi menggantikan platform model generasi ketiga yang telah digunakan sejak 2013.

Ia menampilkan dimensi panjang keseluruhan 4,410 mm, lebar 1,740 mm, tinggi 1,480 mm dan jarak roda sejauh 2,620 mm. Jadi berbanding model sebelumnya, Vios generasi baharu menampilkan panjang keseluruhan yang hampir sama, tetapi 10 mm lebih lebar dan 5 mm lebih rendah. Manakala jarak rodanya pula adalah 70 mm lebih panjang yang tentunya memberi gambaran bahawa bahagian kabinnya dapat dihasilkan lebih luas.

Apa yang menarik, Vios generasi baharu ini tidak lagi menggunakan enjin 2NR-FE Dual VVT-i sebaliknya digantikan dengan enjin 2NR-VE, iaitu enjin yang sama boleh ditemui pada perut Perodua Alza 2022 dan juga Perodua Myvi facelift 2022.

Enjin 1.5L Dual VVT-i tersebut menghasilkan kuasa 105 hp (106 PS) pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 138 Nm pada takat 4,200 rpm. Angka-angka ini adalah seiras dengan kuasa yang ditala pada Alza, serta 3 hp dan 1 Nm lebih tinggi berbanding Myvi, juga 1 PS/2 Nm kurang berkuasa dari model generasi sebelumnya

Dalam kabin lebih perincian dilihat turut dikongsi bersama model-model Perodua seperti panel paparan instrumen digital sepenuhnya dengan skrin 7.0-inci dan juga roda stereng yang sama seperti pada Ativa, Alza dan Axia 2023.

Di Indonesia, Vios masih ditawarkan dalam versi kotak gear manual lima kelajuan, manakala model dengan transmisi automatik diberikan kotak gear CVT. Ia dijual pada harga bermula Rp 314,900,000 (RM96k) hingga Rp 368,400,000 (RM112k).

Buat masa sekarang Toyota Vios generasi sedia ada di Malaysia dijual pada harga atas jalan tanpa insuran bermula RM 74,623.00 untuk model paling asas 1.5J hingga RM 95,284.00 untuk varian paling tinggi dan sporty Vios GR-Sport.

Menerusi model-model dari Perodua, platform DNGA ini sudah terbukti menawarkan produk bukan sahaja memberikan pemanduan, pengendalian dan sistem keselamatan lebih baik, tetapi ia turut sekali dengan harga yang lebih premium. Adakah anda rasa harga Vios generasi baharu ini akan turut meningkat?

GALERI: Toyota Vios generasi keempat pasaran Indonesia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required