Chery Tiggo 8 Pro 2023 buat kemunculan sulung di Malaysia – 7-kerusi, 2.0T 250 hp/390 Nm, lancar Jun

Chery Tiggo 8 Pro 2023 buat kemunculan sulung di Malaysia – 7-kerusi, 2.0T 250 hp/390 Nm, lancar Jun

Seperti yang kami laporkan tempoh hari, hari ini secara rasmi Chery Tiggo 8 Pro dalam versi sebenar spesifikasi tempatan (pemanduan sebelah kanan) membuat kemunculan sulungnya di Malaysia, menandakan kembalinya semula jenama dari China itu ke dalam negara.

Kemunculan Tiggo 8 Pro di Malaysia Autoshow 2023 di MAEPS Serdang ini diiringi sekali dengan satu lagi SUV iaitu Chery Omoda 5, namun pelancaran rasmi untuk kedua-dua model ini hanya akan dibuat sekitar bulan Jun atau Julai nanti. Jadi apa yang ditawarkan oleh Chery untuk Tiggo 8 Pro bagi model sebenar pasaran Malaysia ini?

Chery Tiggo 8 Pro ini merupakan SUV segmen-D tujuh tempat duduk yang bakal berhadapan dengan lawan seperti Proton X90. Di China model ini dikenali sebagai Tiggo 8 Pro Max, namun perkataan “Max” berkenaan digugurkan di sini bagi memberikan nama yang lebih ringkas.

Chery Tiggo 8 Pro 2023 buat kemunculan sulung di Malaysia – 7-kerusi, 2.0T 250 hp/390 Nm, lancar Jun

Untuk enjin, Tiggo nampaknya bakal menjadi antara model yang paling berkuasa dalam kelasnya – dijana oleh enjin 2.0 liter empat-silinder turbo dengan sistem suntikan bahan api penuh (T-GDI) menghasilkan 250 hp dan tork maksima 390 Nm. Kuasa dari enjin berkenaan hanya disalurkan ke roda hadapan menerusi kotak gear klac berkembar automatik tujuh-kelajuan, serta diberikan tiga mod pemanduan iaitu Eco, Normal dan Sport.

Dari segi rupa, model sebenar spesifikasi tempatan ini agak sedikit berbeza dari versi yang dipratonton di Malaysia pada tahun lalu. Tiggo 8 Pro 2023 ini menampilkan gril “galaxy’ baharu pada sebelah muka, manakala di belakang ia hadir dengan lampu bar LED yang merentangi sepenuhnya bersama lampu brek ketiga berbentuk-T. Set roda juga dipertingkat dengan rim 19-inci, berbanding hanya 18-inci yang ditunjuk sebelum ini.

Bahagian dalam Tiggo 8 ini juga dilihat menerima perincian yang agak mewah. Ia menerima papan pemuka dengan elemen melintang, bersama skrin gergasi berkembar dengan saiz 24.6-inci secara keseluruhan untuk sistem infotainmen dan paparan instrumen digital penuh.

Chery Tiggo 8 Pro 2023 buat kemunculan sulung di Malaysia – 7-kerusi, 2.0T 250 hp/390 Nm, lancar Jun

Imej ‘mewah’ pada Tiggo 8 ini juga sebenarnya datang dari rekaan yang nampak dinspirasikan dari model-model dari Mercedes-Benz – cuba lihat pada bahagian-bahagian seperti suis-suis kawalan, kemasan kayu pada papan pemuka dan juga gril pembesar suara dengan gaya Burmester pada pintu serta jalur LED untuk lampu suasana kabin.

Ia juga menerima roda stereng baharu, menampilkan tulisan ‘Chery’ bagi menggantikan logo rasmi. Kabin Tiggo 8 Pro 2023 pasaran Malaysia ini juga menerima lapan-pembesar suara dari Sony serta sembilan beg-udara.

Antara perincian lain yang turut dibekalkan untuk Tiggo 8 Pro pasaran Malaysia ini termasuk brek parking elektonik bersama fungsi auto-hold, lampu hadapan LED automatik bersama lampu nyalaan siang LED, lampu belakang LED, lampu selamat datang bersama lampu suasana kabin pelbagai warna, tempat duduk hadapan larasan elektrik dengan pemanas/liang udara, fungsi memori pada tempat duduk pemandu, pendingin hawa automatik dua-zon dengan liang kabin belakang, pintu tailgate berkuasa, bumbung suria panaromik elektrik, pengecas tanpa wayar serta sokongan Apple CarPlay dan Android Auto.

Manakala untuk keselamatan, model ini datang dengan sistem bantuan pemanduan termaju penuh yang memberikan fungsi termasuk amaran keluar dan pengekal lorong, pengesan titik buta, amaran buka pintu, amaran lintasan trafik belakang, cruise control adaptif, amaran pelanggaran hadapan dan brek kecemasan automatik.

Ia juga dilengkapi dengan sistem kamera 540 darjah (ya, bukan 360, tapi 540 darjah) yang bukan sahaja memberikan pantauan sekeliling kereta, malah turut dilengkapi dengan kamera di bawah lantai kenderaan.

Chery Malaysia masih belum memberikan sebarang bayangan berkenaan harga jualan bagi Tiggo 8 Pro ini. Namun dengan saiz serta kelengkapan yang diberikan, kami angggarkan ia mungkin dijual pada harga sekitar RM160k.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required