Kawasaki Z900 SE dipertonton di Malaysia – CKD, guna monoshock Ohlins S46, brek Brembo M4.32

Kawasaki Z900 SE dipertonton di Malaysia – CKD, guna monoshock Ohlins S46, brek Brembo M4.32

Selain melancarkan Z H2 SE dan KX250 di acara Malaysia Autoshow 2023, Kawasaki Malaysia turut melakukan pra tonton sebuah model baru yang akan memasuki pasaran sekitar bulan Jun/Julai tahun ini, iaitu Z900 SE. Model ini pertama kali ditunjuk kepada dunia pada September 2021.

Keistimewaan Z900 SE adalah ia diberikan naik taraf pada bahagian suspensi dan brek, dengan menggunakan monoshock Ohlins S46 (dengan tombol larasan pra beban) di belakang, serta angkup brek Brembo M4.32 bersama hos steel braided dan cakera 300 mm di hadapan.

Bahagian lain motosikal ini masih sama seperti Z900 yang diberi peningkatan pada tahun 2019, tetapi penampilannya dijadikan lebih istimewa dengan kelongsong fork 41 mm berwarna emas, rim dengan jalur hijau serta warna badan gabungan Metallic Spark Black dan Candy Lime Green.

Z900 SE dipacu oleh enjin empat silinder 948 cc bersama kotak gear enam kelajuan untuk menghasilkan kuasa 125 PS pada 9,500 rpm dan 98 Nm tork pada 7,700 rpm. Semua lampu motosikal ini menggunakan LED kecuali lampu penunjuk arah.

Perincian lain Z900 SE adalah termasuklah skrin TFT 4.3 inci berwarna yang boleh disambung kepada telefon pintar dan aplikasi Rideology, empat mod tunggangan, tiga tahap kawalan cengkaman KTRC, berat 213 kg, tangki bahan api 17 liter dan tinggi tempat duduk 820 mm.

Walaupun sebelum ini semasa lawatan kami ke kilang Modenas di Gurun EMOS menyatakan bahawa model yang dipasang di dalam negara (CKD) hanyalah model berkapasiti bawah 650 cc, kami mendapat maklumat bahawa Z900 SE ini juga adalah model CKD, berkemungkinan kerana ia adalah sebuah model popular dan disasarkan dengan jumlah jualan yang lebih tinggi. Harapnya harga model ini juga boleh jadi lebih menarik apabila dilancarkan secara rasmi nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required