Kia Picanto facelift 2024 – imej bocor sebelum didedah secara rasmi, rekaan garang inspirasi dari EV6!

Kia Picanto <em>facelift</em> 2024 – imej bocor sebelum didedah secara rasmi, rekaan garang inspirasi dari EV6!

Kia Picanto generasi ketiga bakal diperkenalkan dalam versi facelift kali kedua tidak lama lagi. Namun sebelum pendedahan rasminya dibuat, imej untuk hatchback kompak segmen-A tersebut dalam varian paling sporty iaitu GT-Line nampaknya telah tertiris di internet terlebih dahulu.

Dan apa yang menarik, Picanto facelift 2024 ini nampkanya tampil dengan rupa yang sangat garang, dengan inspirasi diambil dari rekaan model elektrik penuh Kia EV6! Pengaruh berkenaan jelas boleh dilihat pada bahagian muka di mana ia menerima sepasang lampu hadapan baharu berbentuk-T bersama gril hadapan menampilkan bar krom yang dilihat seperti menghubungkan kedua-dua lampu berkenaan.

Ia turut disesuaikan dengan bampar hadapan baharu yang sangat agresif dengan rekaan lebih bersegi. Selain dari sepasang liang ambilan udara palsu bersaiz besar yang bersambung dengan gril utama bampar, ia juga dilihat diberikan aliran tirai udara yang direka menegak nampaknya seperti mengalirkan udara terus ke ruang roda hadapan.

Kia Picanto <em>facelift</em> 2024 – imej bocor sebelum didedah secara rasmi, rekaan garang inspirasi dari EV6!

Dengan perubahan drastik pada lampu hadapan, Picanto facelift ini juga memerlukan fender hadapan dan juga penutup hud baharu. Bentuk sisi Picanto ini masih lagi nampak sama seperti sebelum ini, dan ia juga menerima set rim dua tona baharu dengan rekaan juga diinspirasikan dari rim EV9.

Di belakang, rekaan asas kluster lampu masih nampak sama. Namun ia kini digandingkan dengan bar lampu yang merentangi sepenuhnya pintu tailgate belakang bersama grafik baharu yang menampilkan jalur LED. Rekaan bampar belakang turut berubah di mana ia kini menerima reflektor yang berdiri bersama diffuser dengan sirip-sirip yang lebih agresif.

Imej yang bocor ini juga turut mendedahkan bahagian dalaman bagi Picanto facelift berkenaan. Ia nampaknya masih kelihatan sama seperti versi terdahulu, tetapi diberikan beberapa peningkatan seperti paparan instrumen digital dan juga grafik baru pada skrin infotainmen.

Kia Picanto <em>facelift</em> 2024 – imej bocor sebelum didedah secara rasmi, rekaan garang inspirasi dari EV6!

Model facelift ini mungkin akan mengekalkan konfigurasi sistem mekanikal yang sama seperti model sebelumnya. Untuk versi facelift 2021, Picanto sudah pun ditawarkan dengan enjin 1.0 liter turbo dan pilihan kotak gear Automated Manual Transmission (AMT) – ia bukan kotak gear automatik konvensional dengan fungsi tukaran manual, sebaliknya ia sememangnya kotak gear manual lima kelajuan, dengan klac kering tunggal dan tukaran gear yang dioperasikan secara automatik oleh unit-unit actuator.

Picanto generasi ketiga ini pernah dijual oleh Naza Kia di Malaysia sebelum ini. Dan selepas jenama Korea tersebut diambil alih oleh Bermaz, tiada sebarang bayangan bahawa ia bakal di bawa semula ke pasaran tempatan. Dengan rupa baru yang lebih garang ini, adakah anda rasa Picanto perlu kembali ke sini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required