Bekas pereka lagenda Volvo, Peter Horbury meninggal dunia di China pada usia 73 tahun minggu lalu

Bekas pereka lagenda Volvo, Peter Horbury meninggal dunia di China pada usia 73 tahun minggu lalu

Pereka automotif dari Britain, Peter Horbury dilaporkan meninggal dunia pada usia 73 tahun minggu lalu ketika melakukan lawatan kerja ke China.

Horbury memulakan kerjayanya di Chrysler UK pada era 70’an, namun namanya memuncak ketika mengetuai studio rekaan Volvo bermula pada tahun 1991 dengan merubah rekaan ‘berkotak’ Volvo kepada rupa yang lebih dinamik dengan tema ReVolvolution.

Kehadiran Horbury ke Volvo dilihat telah mengubah rekaan seperti pada model Volvo 850 kepada rekaan seperti pada S60 generasi pertama. Beliau juga merupakan individu yang bertanggungjawab menghasilkan model crossover dan SUV Volvo seperti model generasi pertama V70 XC dan juga XC90, serta model-model coupe Volvo seperti C70 dan C30.

Selepas Volvo dimiliki oleh Geely, skop tugas Horbury bertambah besar dengan dilantik sebagai naib presiden rekaan global di Geely Auto Group, dan perlu mengetuai jaringan studio-studio rekaan Geely di seluruh dunia, termasuk di Shanghai, China; Gothenburg, Sweden; Barcelona, Spain; California, USA; Kuala Lumpur, Malaysia dan Coventry, England.

Sentuhan Horbury dapat dilihat pada banyak model-model Geely termasuk SUV segmen-C Geely Boyue, yang selepas itu dijelmakan sebagai Proton X70.

Namun pada 2021 Peter Horbury mengambil keputusan untuk ‘separa bersara’ dengan melepaskan jawatan berkenaan kepada bekas ketua pereka Bentley, Stefan Sielaff dan beliau hanya bertugas sebagai naib presiden rekaan Group Lotus, iaitu jenama kereta sport British yang juga kini bernaung di bawah Geely.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required