Geely Boyue Asian Games Edition dilancarkan – guna gril Infinite Weave Proton X70, casis talaan Lotus

Geely Boyue Asian Games Edition dilancarkan – guna gril Infinite Weave Proton X70, casis talaan Lotus

Tahun depan bakal berlangsungnya Sukan Asia ke-19, dan ia akan diadakan di Hangzhou, China. Geely Auto, sebagai jenama automotif tempatan antara yang paling berpengaruh di negara tersebut turut menyumbang sebagai penaja kejohanan berkenaan.

Selain dari membekalkan sedan Geely Preface (juga dikenali sebagai Xing Rui) sebagai kenderaan rasmi untuk acara sukan berkenaan, Geely juga menghasilkan model edisi terhad SUV Boyue Asian Games Edition.

Seperti yang kita ketahui Boyue adalah model asas untuk Proton menghasilkan X70 bagi pasaran Malaysia. Untuk model edisi terhad ini, Boyue berkenaan diberikan berberapa perincian istimewa termasuk penggunaan gril Infinite Weave yang sama seperti X70 bagi mengganti gril Expanding Cosmos asal – ini bukan kali pertama dibuat, model edisi khas Boyue sempena jualannya yang mencecah sejuta unit turut menggunakan gril sama.

Geely Boyue Asian Games Edition dilancarkan – guna gril Infinite Weave Proton X70, casis talaan Lotus

Selain itu, Boyue edisi istimewa ini turut menerima kemasan hitam-merah pada perumah lampu kabus hadapan, gril, dan pada bahagian bawah pintu. Manakala bar yang menghubungkan kedua-dua lampu belakang yang sebelum ini dalam kemasan krom turut diubah kepada hitam.

Bagi melengkapkan rupa luaran, Boyue Asian Games Edition ini dibekalkan dengan rim 19-inci bersama tayar Continental UltraContact, manakala bahagian kabin pula diberikan balutan kulit berwarna perang.

Apa yang menarik, Boyue istimewa ini menerima casis yang diberi sentuhan Lotus. Untuk itu, subframe belakang pada Boyue berkenaan dihasilkan semula bagi membolehkan ia 20% lebih kuat serta 25% lebih ringan.

Geely Boyue Asian Games Edition dilancarkan – guna gril Infinite Weave Proton X70, casis talaan Lotus

Geely mendakwa bahawa dengan perubahan berkenaan ia memberikan pengendalian dan juga prestasi off-road lebih baik. Bagi yang belum mengetahui, dalam perjanjian kerjasama Proton Geely empat tahun lalu, Proton telah melepaskan kesemua pegangannya dalam Lotus, dan jenama kereta sport British berkenaan kini dimiliki oleh Geely.

Kembali kepada Boyue Asian Games Edition ini, ia masih dijana oleh enjin 1.8 liter empat-silinder turbo GDI berkuasa 184 PS dan tork maksima 300 Nm. Namun untuk pelanggan di China, mereka boleh memilih sama ada mahu menggunakan kotak gear enam-kelajuan manual atau transmisi klac berkembar tujuh-kelajuan automatik.

Geely Boyue Asian Games Edition dengan kotak gear manual dijual pada harga 91,800 yuan (RM58,064), manakala versi 7DCT pula dijual pada harga 108,800 yuan (RM68,836). Kedua-dua versi ini turut menerima kelengkapan standard seperti sistem infotainmen GKUI dengan skrin 10.25-inci, tempat duduk hadapan larasan elektrik, bumbung panaromik, sistem pendingin hawa dua-zon, penapis kabid N95, dan juga paparan instrumen digital.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required