GIIAS 2023: Hyundai Stargazer X diperkenal – MPV 1.5L dengan gaya seperti SUV, sistem audio Bose

GIIAS 2023: Hyundai Stargazer X diperkenal  – MPV 1.5L dengan gaya seperti SUV, sistem audio Bose

Hyundai Stargazer sudah berada di pasaran Indonesia sejak bulan Julai lalu, tetapi kini di acara GIIAS 2023, muncul pula satu lagi versi yang dipanggil sebagai Stargazer X. MPV bajet ini akan bersaing dengan model seperti Honda BR-V, Mitsubishi Xpander Cross dan Toyota Rush/Daihatsu Terios.

Versi baru ini nampak lebih tegap, hasil daripada penggunaan kemasan plastik hitam yang bermula dari lengkuk roda hadapan, pergi ke tepi, keliling roda belakang dan seterusnya ke belakang. Bampar belakang juga mendapat tambahan kemasan yang lebih tebal. Rim masih unit 17 inci dengan tayar 205/55.

Muka MPV ini juga diperbaharui dengan gril yang lebih menonjol, sementara di atas bumbung terdapat rel nipis dengan kemasan berwarna perak. Spoiler belakang juga nampak lebih panjang dan melengkapkan perubahan luarannya adalah tambahan huruf X pada logo di belakang.

Masuk ke dalam, tempat duduk Stargazer X mendapat balutan kulit tiruan baru dengan jahitan warna merah serta corak hiasan pada bahagian bahu. Varian paling tinggi Prime kini disediakan dengan pembesar suara Bose, sementara spesifikasi lain adalah sama seperti Stargazer biasa, termasuk panel instrumen digital, pengecas telefon tanpa wayar serta sambungan Android Auto/Apple CarPlay.

Stargazer dipacu oleh enjin Smartstream 1.5 liter NA berkuasa 115 PS dan tork maksima 144 Nm, dengan kelulusan piawaian emisi Euro-4. Ia digandingkan dengan kotak gear IVT Hyundai (CVT yang berfungsi dengan rantai) bagi memacu hanya roda hadapan. Pakej ADAS SmartSense disediakan seperti biasa, dan pembeli juga boleh memilih tetapan enam atau tujuh tempat duduk.

Stargazer X ditawarkan di Indonesia dalam dua varian iaitu Style pada harga 325.6 juta Rupiah (RM98,093) dan Prime pada harga 336.2 juta Rupiah (RM101,287).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required