Peugeot e-3008 EV diperkenal – varian satu motor dan dua motor, bateri sehingga 98 kWh, jarak gerak 700 km

Peugeot e-3008 EV diperkenal – varian satu motor dan dua motor, bateri sehingga 98 kWh, jarak gerak 700 km

Peugeot telah memperkenalkan e-3008, sebuah model elektrik penuh yang ditawarkan dalam tiga versi iaitu dua versi dengan tetapan satu motor, 2WD – 157 kW (213 PS) dan 170 kW (231 PS) – dan satu versi menggunakan dua motor AWD 240 kW (326 PS).

Selain membawa konsep rekaan baru Peugeot, e-3008 ini juga dilihat mempunyai bumbung yang lebih rendah seakan fastback berbanding yang lebih tinggi pada 3008 biasa. Tanda unik seperti pencahayaan lampu tiga jalur masih dikekalkan di hadapan dan belakang, sementara rim pula terdiri daripada saiz 19 dan 20 inci.

Menurut Peugeot, kedudukan bateri nickel-manganese-cobalt 400 volt yang rendah pada SUV ini dapat menyumbang kepada titik graviti yang rendah serta lebih stabiliti dan ia disediakan dalam dua pakej.

Peugeot e-3008 EV diperkenal – varian satu motor dan dua motor, bateri sehingga 98 kWh, jarak gerak 700 km

Pakej pertama adalah pek 73 kWh, yang digunakan untuk varian asas berkuasa 213 PS/343 Nm serta varian Dual Motor 326 PS. Jarak gerak kedua-duanya adalah sama, iaitu 525 km. Pakej kedua adalah pek 98 kWh, yang digunakan untuk varian Long Range 231 PS/343 Nm dan mampu memberikan jarak gerak 700 km.

SUV elektrik ini boleh dicas menggunakan pengecas AC 11 kW (standard), AC 22 kW (pilihan tambahan) atau DC 160 kW. Apabila menggunakan sumber DC, tahap baterinya boleh naik dari 20 ke 80% dalam masa 30 minit untuk versi standard dan bawah 30 minit untuk versi Long Range.

Empat mod pemanduan disediakan pada e-3008, termasuk mod AWD untuk varian dua motor. Mod Normal mengehadkan kuasa dan tork apabila pedal ditekan dari 0-70%, manakala mod Eco menggunakan tetapan maklum balas pedal khas yang bukan sahaja mengehadkan kuasa, tetapi juga mengurangkan fungsi pendingin hawa. Mod Sport memberikan kuasa dan pemanduan yang lebih dinamik.

Pada bahagian dalam, varian GT e-3008 akan mendapat skrin sesentuh melengkung 21 inci Peugeot Panoramic i-Cockpit, sementara varian Allure menggunakan dua panel paparan 10 inci yang digabungkan. Di bahagian tengah papan pemuka terdapat panel sesentuh untuk mengawal pelbagai fungsi kenderaan. Penukar gear berada di stereng.

Model ini juga menjadi model Peugeot pertama yang boleh didapatkan dengan tempat duduk yang mempunyai fungsi bahagian tepi boleh kembung dan kempis mengikut bentuk badan pengguna. Sistem bunyi menggunakan 10 pembesar suara Focal.

Pada bahagian keselamatan, e-3008 datang dengan pakej Drive Assist Plus yang memberikan Adaptive Cruise Control dengan fungsi stop-and-go, Lane Keeping Assist, Assisted Lane Change, Speed Limit Notification, AEB, Lane Departure Warning, Driver Attention Alert, Long-Range Blind Spot Monitoring (sehingga 75 meter), Hill Descent Control dan Traction Control.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required