Proton tamatkan produksi enjin Campro CFE Turbo; produksi Proton Exora juga akan berhenti selepas ini

Proton tamatkan produksi enjin Campro CFE Turbo; produksi Proton Exora juga akan berhenti selepas ini

Proton nampaknya telah menamatkan penghasilan enjin Campro 1.6 liter empat silinder Turbo (dikenali juga dengan nama Charged Fuel Efficiency atau CFE) dengan produksi unit terakhir dikeluarkan dari barisan produksinya di Tanjong Malim semalam.

Tiada sebarang pengumuman rasmi dibuat oleh Proton berkenaan perkara ini, namun ia dapat disahkan menerusi satu video pendek disiarkan oleh akaun TikTok Kelab Pemilik Exora Malaysia (EOCM) yang memaparkan satu ‘upacara’ ringkas dibuat di kilang tersebut bagi memperingati unit terakhir enjin berkenaan.

Buat masa sekarang satu-satunya model Proton yang masih menggunakan enjin CFE ini adalah MPV tujuh-tempat duduk Proton Exora. Proton sebelum ini sudah mengesahkan bahawa salah satu modelnya yang sedang dijual dalam pasaran akan ditamatkan produksi menjelang akhir tahun ini, dan dengan pemberhentian pengeluaran enjin CFE ini sudah dapat dipastikan bahawa Exora adalah model yang dimaksudkan.

@eocmalaysia_official Selepas 12 tahun, enjin CFE kini secara rasmi telah ditamatkan pengeluarannya pada hari ini. #onthisday #camprocfe #protonexora #mediaeocm #eocmalaysiaofficial #fyp ♬ original sound – @K_AZ

Enjin CFE ini merupakan enjin Campro 1.6L dalam versi yang disuap dengan pengecas turbo, diperkenalkan buat pertama kali menerusi Proton Exora Bold pada akhir 2011. Ia kemudiannya turut dipadankan pada sedan segmen-C Proton Preve yang diperkenalkan pada tahun 2012, diikuti versi hatchbacknya iaitu Suprima S pada tahun berikutnya.

Ia ditala bagi menghasilkan 140 PS pada takat 5,000 rpm dan tork maksima 205 Nm bermula 2,000 hingga 4,000 rpm. Walaupun prestasinya agak mengujakan, enjin ini dihambat dengan masalah hos penyejuk minyak pelincir (OCH) yang selalu pecah, serta agak kuat ‘menelan’ petrol.

Sebelum ini Proton sudahpun menyatakan sebarang pembangunan lanjutan untuk enjin CFE ini sudahpun ditamatkan, dan syarikat berkenaan kini menumpukan perhatian terhadap enjin 1.5 liter tiga-silinder yang dibangunkan oleh Geely dan Volvo bagi model-model baharunya kelak.

Enjin 1.5 liter tersebut sudahpun diproduksi secara tempatan sejak tahun lalu, dan ia kini berada dalam perut model-model seperti Proton X50, X70 dan X90. Sedan baharu Proton yang akan menggantikan tempat Preve yang akan dilancarkan bulan hadapan turut dijangka akan menerima enjin 1.5 liter Turbo tersebut walaupun model asasnya di China iaitu Geely Emgrand hanya menerima enjin 1.5 liter NA.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Proton kena ada model pengganti Exora utk market MPV bawah 70k. Jiaji/ VF11 mungkin terlalu mahal utk kebanyakan rakyat Malaysia.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required