Mazda Spirit Racing dilancar bersama dua model konsep – kemunculan semula Mazdaspeed?

Mazda Spirit Racing dilancar bersama dua model konsep – kemunculan semula Mazdaspeed?

Semasa Tokyo Auto Salon 2024 minggu lalu, Mazda telah melancarkan Mazda Spirit Racing, iaitu satu jenama baru yang akan memberi lebih fokus kepada prestasi. Bagi peminat jenama ini, ia boleh dilihat seakan kemunculan semula bagi Mazdaspeed.

Bersama pelancaran jenama itu, Mazda turut membawa dua model konsep yang memberi gambaran kepada keistimewaan Mazda Spirit Racing dan akan diperkenalkan kepada pasaran. Ia antaranya diberitahu mendapat inspirasi daripada penglibatan Mazda dalam siri perlumbaan Super Taikyu di Jepun.

Satu daripada model konsep tersebut menggunakan asas daripada MX-5 dan dipanggil sebagai Mazda Spirit Racing RS. Ia menampilkan cat warna kelabu berkilat, dengan jalur yang bermula dari tengah bonet hingga ke but belakang.

Penambahan lain yang dibuat antaranya termasuk pelekat Mazda Spirit Racing pada badannya, kit aerodinamik, brek lebih besar, kedudukan lebih rendah, rim dan tayar baru serta tetapan suspensi yang ditala semula. Pada bahagian dalam, kereta konsep ini mendapat tempat duduk Recaro dengan logo dan tulisan Mazda Spirit Racing, tali pinggang jenis lumba serta roda stereng Alcantara.

Untuk model konsep yang satu lagi, ia dipanggil sebagai Mazda Spirit Racing 3 dan menerima peningkatan sama seperti model berasaskan MX-5 tadi, tetapi splitter hadapannya mempunyai bentuk yang berbeza serta dilengkapi sayap besar di belakang. Seperkara lagi yang boleh anda lihat, logo serta lencana Mazda Spirit Racing diletakkan di banyak bahagian dua kenderaan ini, termasuk rim serta but belakangnya.

Sementara semua peningkatan ini sedap untuk dipandang, Mazda tidak menyatakan sebarang peningkatan yang berkenaan dengan enjin. Mereka cuma memberitahu, ia sekarang “masih di bawah pembangaunan, dengan sasaran menjadi kenderaan yang seronok dipandu, dari dalam bandar hinggalah ke dalam litar.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required