GALERI: KTM sambut ulang tahun ke-30 model Duke

GALERI: KTM sambut ulang tahun ke-30 model Duke

Nama Duke yang digunakan oleh KTM untuk model naked mereka kini sudah berusia 30 tahun memasuki tahun 2024 ini. Ia bermula pada tahun 1994 dengan pengenalan Duke yang menggunakan enjin satu silinder 609 cc, dan membawa gaya serta ergonomik gabungan antara supermoto dan juga street fighter.

Setelah beberapa tahun dalam pasaran, ia semakin diterima ramai dan KTM seterusnya mengeluarkan versi yang lebih berkuasa, iaitu Duke II pada tahun 1999 dan seterusnya Super Duke, yang menggunakan enjin 990 LC-8 v-twin pada tahun 2005.

Imej motosikal jahat mula melekat pada Duke dan merasakan ia masih tidak mencukupi, KTM perkenalkan pula versi yang lebih berkuasa pada tahun 2008 iaitu 990 Super Duke R. Pada tahun itu juga 690 Duke mula diperkenalkan kepada pasaran, dan model ini menawan ramai pembeli kerana bukan sahaja datang dengan enjin satu silinder 690 cc yang padu, tetapi juga harga yang lebih mesra pelanggan termasuk di Malaysia kerana dipasang di dalam negara.

Menandangkan nama Duke sudah semakin kukuh dalam pasaran, KTM seterusnya mengambil langkah memperkenalkan Duke yang lebih kecil untuk mendekati lebih ramai pelanggan, bermula dengan 125 Duke pada tahun 2011 dan diikuti 200 Duke dan 390 Duke.

Raksasa sebenar Duke muncul pada tahun 2014, iaitu 1290 Super Duke R, dengan enjin v-twin 1,301 cc berkuasa sehingga 177 hp dan pelbagai sistem elektronik canggih. Ia juga membawa kepada kelahiran versi jelajah yang dipanggil sebagai Super Duke GT.

GALERI: KTM sambut ulang tahun ke-30 model Duke

Perubahan besar Duke kelas pertengahan dibawa oleh 790 Duke bermula pada tahun 2018 waktu ia diperkenalkan, dengan membawa enjin dua silinder selari yang lebih berkuasa serta pelbagai teknologi moden.

Untuk yang terbaru, tahun lepas KTM memperkenalkan 990 Duke dan 1390 Super Duke R, dengan masing-masing membawa kekuatan untuk bersaing di dalam segmennya. Sebagai menyambut ulang tahun ke-30 ini, 990 Duke, 1390 Super Duke R dan 390 Duke tahun 2024 dipasang dengan grafik khas yang mendapat inspirasi daripada model-model sebelumnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required