Saladin Rallying sertai musim penuh Kejohanan Rali RAAT Thailand 2024; pusingan 1 bermula minggu ini

Saladin Rallying sertai musim penuh Kejohanan Rali RAAT Thailand 2024; pusingan 1 bermula minggu ini

Selepas menunjukkan prestasi yang cukup baik dengan menyertai dua pusingan terakhir Kejohanan Rali RAAT Thailand musim lalu, pasukan rali tempatan yang berpusat di Tanamera, Selangor iaitu Saladin Rallying mengesahkan penyertaan mereka dalam kejohanan sama tahun ini untuk semusim penuh.

Pasukan berkenaan masih lagi menampilkan dua jentera sama iaitu Subaru Impreza WRX GC8 yang dipandu oleh pemandu berpengalaman negara, Saladin Mazlan dan juga sebuah lagi adalah Proton Satria Neo dipandu anaknya, Ibrahim Saladin.

Saladin Mazlan akan terus dibantu oleh juru arah dari Thailand iaitu Ittipon Simaraks dan bertanding dalam kelas RC1 (Super 4WD), manakala Ibrahim pula bergandingan dengan juruarah berpengalaman tempatan, Arish Qutb dan bertanding dalam kelas RC2.3 (Super 1600).

Saladin Rallying sertai musim penuh Kejohanan Rali RAAT Thailand 2024; pusingan 1 bermula minggu ini

Pusingan pertama akan bermula pada hujung minggu ini iaitu pada 6 hingga 7 April 2024, diadakan di Wilayah Chacheongsau iaitu kira-kira 105 km utara Bangkok. Pasukan berkenaan sudahpun bergerak dari Tanamera ke Thailand pagi Rabu lalu bagi menempuh perjalanan darat sejauh 1,580 km yang dijangka memakan masa selama dua hari.

Cabaran bagi pasukan Saladin Rallying kali ini bukan sahaja perlu bertanding dalam bulan Ramadan, malah jentera utama mereka, Subaru WRX GC8 yang sudah berusia hampir 30-tahun perlu untuk berhadapan dengan pencabar-pencabar yang menggunakan jentera yang jauh lebih moden dan berkuasa.

Tambahan pula pasukan tersebut kini bertanding di negara jiran tanpa sebarang tajaan dari mana-mana pihak sama ada kerajaan atau swasta. Namun berbekalkan dengan pengalaman Saladin Mazlan yang pernah bertanding diperingkat antarabangsa termasuk WRC Safari Rally dalam kategori Group N pada 2000, kategori Super 1600 untuk WRC musim 2001 dan sebagainya, pasukan ini dijangka bakal memberikan saingan dalam kelompok hadapan seperti yang telah dibuktikan pada musim tahun lalu.

Pasukan Saladin Rallying dijangka akan terus bergerak balik ke Malaysia sebaik sahaja perlumbaan pusingan pertama Kejohanan Rali RAAT Thailand 2024 ini tamat bagi membolehkan semua ahli pasukan sempat untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri pada pertengahan minggu hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required