Neta bakal perkenal dua lagi model baru tahun ini — Aya dan X jadi model terawal pemasangan CKD

Neta bakal perkenal dua lagi model baru tahun ini — Aya dan X jadi model terawal pemasangan CKD

NETA mungkin menjadi jenama yang agak baru di Malaysia. Tetapi di China, jenama yang bernaung di bawah syarikat Hozon New Energy Automobile Co. Ltd. itu sudah mula ditubuhkan sejak 10 tahun lalu. Untuk pasaran Malaysia, setakat ini ada dua perkembangan utama yang sudah berlangsung — pengenalan model Neta V pada Oktober tahun lalu yang sekaligus menjadi EV paling murah dalam pasaran tempatan tahun lalu, dan pengumuman serta majlis pecah tanah bagi kilang pemasangan NexV Manufacturing di Rembau, Negeri Sembilan pada Januari lalu.

Semua aktiviti yang melibatkan jenama Neta di Malaysia juga adalah merupakan usahasama antara GoAuto dan juga Careplus melalui penubuhan dua syarikat baru berasingan — NexV Manufacturing Sdn Bhd (NMSB) yang akan menguruskan hal-hal pengilangan dan pengeluaran, sementara Intro Synergy Sdn Bhd (ISSB) akan bertindak menguruskan pengedaran dan jualannya. Dengan kilang yang dijangka mula beroperasi pada suku pertama 2025 nanti, Neta nampak serius untuk mengukuhkan kedudukannya dalam pasaran EV tempatan.

Neta bakal perkenal dua lagi model baru tahun ini — Aya dan X jadi model terawal pemasangan CKD

Dalam kunjungan dan taklimat media di Neta Auto dan yang juga merupakan pejabat urusan Careplus di Seremban hari ini, syarikat itu mendedahkan bahawa akan ada dua lagi model baru yang akan diperkenalkan tahun ini untuk pasaran tempatan seawal Mei ini. Dan, dua model yang dimaksudkan ialah Neta Aya (atau Neta V-II seperti yang baru diperkenalkan di Thailand, dan juga SUV Neta X).

Kedua-dua model tersebut juga akan menjadi model terawal yang bakal dipasangkan di kilang NMSB di Rembau kelak. Neta Aya CKD dijangka akan diperkenalkan pada bulan Mac 2025, sementara Neta X CKD akan masuk pasaran pada Oktober 2025. Jika Neta V yang ada ketika ini merupakan model paling asas dalam barisan model keluaran Neta, Neta Aya pula merupakan model yang lebih tinggi dengan melibatkan teknologi canggih seperti ADAS yang akan turut disertakan.

Neta bakal perkenal dua lagi model baru tahun ini — Aya dan X jadi model terawal pemasangan CKD

Neta X pula (juga baru diperkenalkan di Thailand bulan lalu) merupakan penawaran SUV daripada jenama tersebut. Bagaimanapun, ada model lain yang lebih menarik dan berprestasi dalam barisan kenderaan Neta. Satu daripadanya ialah Neta S, sudah pernah dipertontonkan di sini. Sebuah lagi model prestasi, Neta GT turut akan dipertontonkan di Malaysia, pada bulan Mei nanti.

Pembinaan kilang NMSB pula akan dijalankan dalam tiga fasa. Fasa 1 melibatkan pemasangan dan juga litar ujian. Kapasiti pengeluaran kilang ini boleh mencapai maksimum 50k unit setahun dengan dua shift. Ia juga melibatkan 44 stesen — Trim Line (16 stesen), Chassis Line (12 Stesen) dan Final Line (16 stesen).

Neta bakal perkenal dua lagi model baru tahun ini — Aya dan X jadi model terawal pemasangan CKD

Namun, untuk tahun pertama operasi, NMSB hanya mensasarkan 10,000 unit pengeluaran kenderaan sebagai permulaan. Pembinaan fasa kedua kilang NMSB pula melibatkan kemudahan mengecat, sementara fasa ketiga — yang juga sangat penting — ialah kemudahan pengeluaran dan pemasangan bateri.

Kilang berkenaan juga akan menampung pemasangan kenderaan untuk tujuan eksport, termasuk untuk jenama-jenama OEM yang lain yang dijangka akan turut menggunakan kemudahan kilang tersebut. Antara jenama yang sudah didedahkan akan turut dipasang di sini ialah Skyworth, begitu juga dengan kenderaan komersil dari China iaitu Higer dan Yutong. Ia tidak hanya akan memasang kenderaan dengan teknologi tenaga diperbaharui, tetapi turut mampu menampung pengeluaran kenderaan dengan enjin pembakaran dalaman biasa dan juga motosikal.

Neta V-II di Bangkok Motor Show 2024

Neta X di Bangkok Motor Show 2024

Neta GT di Bangkok Motor Show 2024

Neta Auto Seremban

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required