Zeekr sah masuk pasaran Indonesia, bakal perkenal MPV EV 009 dan crossover EV X sebagai permulaan

Zeekr sah masuk pasaran Indonesia, bakal perkenal MPV EV 009 dan crossover EV X sebagai permulaan

Jenama EV premium di bawah payung Zhejiang Geely Group, Zeekr telah mengesahkan kehadirannya ke pasaran Indonesia dengan menandatangi kerjasama bersama entiti tempatan, PT Premium Auto Prima (Premium Group) yang dilantik sebagai pengedar rasmi jenama itu di negara tersebut.

Menurut laporan AutonetMagz, Zeekr bakal melancarkan dua model permulaan di Indonesia yang bakal dilancarkan tahun ini juga iaitu crossover EV Zeekr X dan juga MPV EV Zeekr 009. Untuk fasa awal, Zeekr bakal menumpukan bahagian bandar-bandar utama di Indonesia terlebih dahulu dengan membuka jaringan pengedar di Jakarta, Surabaya dan Bandung, di mana pengedar flagship pertama akan di buka di Jakarta Selatan dan diikuti dengan BSD City.

“Kami berbesar hati kerana dapat bekerjasama dengan Zeekr, perintis dalam industri kenderaan elektrik. Kerjasama ini menyerlahkan komitmen kami untuk membawa peneyelesaian automotif yang canggih, premium, dan mesra alam untuk pasaran Indonesia,” kata pengarah urusan PT Premium Auto Prima, JinHong Lin Darwin.

“Dengan teknologi canggih Zeekr dan kepakarannya dalam pasaran yang luas, kami percaya pada kemampuan kami untuk mengubah lanskap EV di Indonesia” tambahnya.

Zeekr sah masuk pasaran Indonesia, bakal perkenal MPV EV 009 dan crossover EV X sebagai permulaan

“Indonesia adalah pasaran utama bagi kami, dan kami tertarik untuk bekerja sama dengan PT Premium Auto Prima untuk menghadirkan EV kami yang inovatif pada konsumen Indonesia” kata pengarah urusan dan ketua rantau ASEAN Zeekr, Alex Bao Zhuangfei pula.

Selain itu, Zeekr juga merancang untuk membuka premis-premis sedai ‘pop-up’ di pusat-pusat membeli-belah premium di sekitar Indonesia pada suku keempat tahun ini.

“Kami sangat optimis dengan kerjasama antara Zeekr dan Premium Group. Kolaborasi ini menggabungkan produk yang luar biasa dari Zeekr dengan jaringan pengedar dan layanan dari Premium Group. Bersama-sama, kami mempunyai komitmen untuk memberikan pengalaman mobiliti elektrifikasi, mewah, dan pintar pada pelanggan di Indonesia” kata JinHong Lin Darwin lagi.

Kedua-dua model Zeekr yang diumumkan akan dijual di Indonesia ini dibangunkan menerusi platform Scalable Electric Architecture (SEA) sama seperti yang digunakan pada model EV Geely yang lain. Bagi Zeekr X walaupun ia merupakan crossover kompak dengan platform SEA3, model ini dihasilkan sedikit lebih besar dari smart #1 yang menggunakan platform dari varian sama.

Zeekr sah masuk pasaran Indonesia, bakal perkenal MPV EV 009 dan crossover EV X sebagai permulaan

Namun dengan platform yang sama, Zeekr X turut diberikan unit rangkaian kuasa yang serupa seperti smart #1 dengan pilihan versi motor tunggal pacuan belakang berkuasa 272 PS (200 kW) dan tork maksima 343 Nm, dan versi dua motor pacuan semua roda berkuasa 428 PS (315 kW) dan tork maksima 543 Nm yang sama sepenuhnya seperti smart #1 Brabus.

Manakala Zeekr 009 pula merupakan MPV EV premium yang dibina menggunakan platform SEA1, dihasilkan dengan saiz seakan Toyota Alphard dan Vellfire. Apa yang menarik, 009 ini juga merupakan asas kepada kembarnya dalam versi lebih mewah iaitu Volvo EM90.

Di China, Zeekr 009 ini menerima dua motor elektrik pacuan semua roda dengan bekalan kuasa keseluruhan 544 PS (400 kW) dan tork maksima 686 Nm, membolehkan MPV besar ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa 4.8 saat. Namun ia datan dengan dua varian bateri NMC, di mana versi 116 kWj didakwa boleh bergerak sejauh 702 km dalam kitaran CLTC dan varian 140 kWj pula boleh mencatatkan 822 km CLTC.

Kedua-dua model ini sebenarnya telahpun membuat kemunculan sulungnya di rantau ASEAN dengan didedahkan di Bangkok International Motor Show 2024 pada Mac lalu, namun ketika itu ia masih dalam versi pemanduan sebelah kiri. Zeekr juga dikhabarkan bakal masuk ke pasaran Malaysia, dengan pengedar smart di sini iaitu anak syarikat Proton, Pro-Net dibayangkan turut akan menjadi wakil jualan Zeekr pada pasaran tempatan.

Jadi agak-agak di mana versi pemanduan sebelah kanan model-model dari Zeekr ini akan membuat kemunculan sulung globalnya? Di Malaysia atau Indonesia?

GALERI: Zeekr 009

GALERI: Zeekr X

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required