Zeekr 009 dilancar di China – MPV EV bermula RM324k, lebih besar & lebih mewah dari Alphard

Zeekr 009 dilancar di China – MPV EV bermula RM324k, lebih besar & lebih mewah dari Alphard

Selepas didedahkan Ogos lalu, jenama kenderaan elektrik (EV) mewah dari Geely iaitu Zeekr kini secara rasmi melancarkan MPV EV Zeekr 009 ke pasaran China. Menurut laporan CarNewsChina.com, MPV ini ditawarkan dalam dua varian berbeza iaitu Zeekr 009 WE dengan bateri 116 kWj dijual pada harga 499,000 yuan (RM324k), dan juga Zeekr 009 ME yang menerima bateri 140 kWj dijual pada harga 588,000 yuan (RM382k).

Kedua-dua varian ini menerima unit penggerak yang sama iaitu dua motor elektrik yang diletak masing-masing di gandar hadapan dan belakang menjadikannya MPV pacuan semua roda, dengan kuasa keseluruhan 544 hp dan tork maksima 686 Nm. Ini membolehkan MPV bersaiz besar tersebut memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 4.5 saat!

Kedua-dua varian itu juga menerima pek bateri litium-nikel-mangan-kobalt yang dibekalkan oleh CATL, membolehkan versi 116 kWj bergerak sejauh 702 km (mengikut kitaran CLTC), manakala model dengan bateri 140 kWj pula boleh bergerak sejauh 822 km dengan satu cas penuh. Perincian berkenaan pengecas tidak didedahkan, namun ada dinyatakan dengan pengecas pantas, bateri tersebut boleh dipenuhkan dari 10% hingga 80% hanya dalam 28 minit.

Zeekr 009 dilancar di China – MPV EV bermula RM324k, lebih besar & lebih mewah dari Alphard

Seperti yang telah didedahkan sebelum ini, Zeekr 009 turut dihasilkan menerusi platform Sustainable Experience Architecture (SEA) dari Geely. Platform yang dibangunkan khusus untuk EV berkenaan telah pun menjadi asas kepada EV shooting brake Zeekr 001, crossover kompak smart #1, SUV berprestasi Lotus Eletre, trak pikap EV Radar RD6 dan pelbagai lagi.

Ia menampilkan dimensi panjang 5,209 mm, lebar 2,024 mm, tinggi 1,856 mm dan jarak roda sejauh 3,205 mm. Jadi saiz MPV dari Zeekr ini jelas lebih besar dari Alphard kerana model keluaran Toyota berkenaan hanya dihasilkan dengan dimensi panjang 4,945 mm, lebar 1,850 mm serta jarak roda 3,000 mm.

Berbanding Alphard yang direka seakan van, Zeekr 009 ini tampil dengan muncung hadapan lebih panjang dan rekaan badan lebih tegap, serta set rim dan juga gril dalam kemasan perak yang sangat besar membuatkan ia nampak seperti SUV dari Amerika Syarikat. Gril berkenaan direka tanpa liang udara, sebaliknya menerima elemen jejari menegak yang unik.

Zeekr 009 dilancar di China – MPV EV bermula RM324k, lebih besar & lebih mewah dari Alphard

Sebenarnya jejari tersebut turut menerima sejumlah 154 jalur LED, yang diberi nama “lampu air terjun” oleh Geely. Lampu hadapan utama MPV ini terletak pada bahagian tengah bampar, manakala jalur LED berbentuk ‘cakar’ diatasnya adalah lampu nyalaan siang.

MPV ini juga menerima tiang-A unik yang turut diberikan cermin, membolehkan titik buta di bahagian berkenaan dikurangkan. Ia dipadankan dengan pintu gelangsar untuk kabin belakang, namun rekaan pembuka pintu hadapan dan belakang yang nampak bercantum, seolah-olah ia menerima pintu jenis “suicide door”.

Profil sisi MPV ini juga nampak “bersih” dengan garis badan tegak ke belakang tanpa “simpang siur”, serta diberikan jalur perak yang agak tebal pada sebelah atas tingkap sisi. Manakala pada tiang-C, ia diberikan kemasan yang seiras dengan gril hadapan, dan nampak seiring dengan rekaan jejari pada set rim.

Zeekr 009 dilancar di China – MPV EV bermula RM324k, lebih besar & lebih mewah dari Alphard

Di belakang, lampu utamanya direka menegak dan kelihatan bersambung dengan rel pintu gelangsar, bersama grafik LED berbentuk-T, bersambung dengan grafik LED dengan motif cakaran yang lebih kecil pada bar lampu yang merentangi sepenuhnya pintu tailgate belakang. Secara keseluruhan bahagian belakang MPV ini juga nampak minimalis dengan hanya menampilkan garis-garis melintang bersama satu jalur perak merentangi sepenuhnya bahagian bawah bampar.

Pada bahagian kabin, upholsteri kulit Nappa adalah perincian standard untuk MPV ini. Ia diberikan enam tempat duduk dengan konfigurasi 2-2-2, serta turut ditawarkan dengan pilihan lebih mewah menampilkan hanya dua tempat duduk di kabin belakang seperti Lexus LM350. Tempat duduk kapten yang diletakkan pada baris kedua direka dengan lebar 70 cm, bersama kusyen setebal 12 cm, lengkap dengan meja yang boleh dilipat.

Penumpang kabin belakang juga menerima skrin gergasi bersaiz 15.6-inci dengan hubungan internet 5G. Skrin tersebut turut memberikan fungsi unjuran tanpa wayar, fungsi sidang video dengan kualiti HD 1080P, dan boleh dihubungkan kepada konsol permainan video Nintendo Switch.

Untuk sistem bunyi pula, ia dibekalkan oleh Yamaha dipadankan dengan sebanyak 20 pembesar suara, termasuk pembesar suara yang diletakkan di perehat kepala tempat duduk kapten. Zeekr 009 ini juga diberikan suspensi udara yang boleh merendahkan badannya bagi memudahkan penumpang masuk ke kabin.

Manakala pada sebelah dalam pintu gelangsar belakang, ia menampilkan Smart Bar iaitu panel kawalan dengan skrin sentuhan sensitif bersaiz 3.4-inci untuk mengawal fungsi seperti larasan tempat duduk, pendingin hawa, kunci pintu dan juga pelindung matahari. Selain itu, ia juga menerima bumbung suria pada tempat duduk baris pertama, manakala penumpang di baris kedua dan ketiga pada kabin belakang menerima bumbung panaromik yang lebih besar untuk menikmati pemandangan langit.

Zeekr 009 ini didakwa menerima “lebih dari 30 fungsi” bantuan pemanduan pintar. Ia termasuk sistem cruise control adaptif bersama bantuan kekal tengah lorong yang berfungsi pada semua kelajuan, sistem parkir automatik, pengelak pelanggaran belakang, bantuan tukar lorong automatik, brek kecemasan automatik semasa mengundur, bantuan lampu isyarat dan lain-lain.

Kesemua sistem ini dikawal menerusi cip berprestasi tinggi dual 7nm EyeQ5H dari Mobileye yang menerima input dari tujuh kamera HD 8-megapiksel, empat kamera sekeliling 2-megapiksel, sebuah radar gelombang milimeter jarak ultra-jaun dan 12 radar ultrasonic jarak dekat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required