Zeekr 009 bakal dilancarkan di Malaysia – MPV mewah EV pesaing kepada Toyota Alphard, 0-100 km/j 4.8 s!

Zeekr 009 bakal dilancarkan di Malaysia – MPV mewah EV pesaing kepada Toyota Alphard, 0-100 km/j 4.8 s!

Zeekr, jenama EV premium di bawah payung Zhejiang Geely Group sudahpun sah bakal masuk ke pasaran Malaysia dengan kerjasama Sentinel Automotive yang bakal menjadi pengedar rasminya di sini. Malah satu sesi pratonton tertutup telah dibuat minggu lalu, yang mendedahkan bahawa ia bakal hadir dengan dua model permulaan iaitu SUV kompak Zeekr X serta MPV mewah Zeekr 009, sama seperti yang akan dimulakan dengan pasaran Indonesia.

Bagi Zeekr X anda boleh baca perinciannya pada PAUTAN INI, manakala untuk Zeekr 009 akan kami perincikan pada artikel ini. Sama seperti model-model Zeekr yang lain, 009 diasaskan dari platform Sustainable Experience Architecture atau SEA binaan Geely.

Ia menampilkan dimensi panjang 5,209 mm, lebar 2,024 mm, tinggi 1,856 mm dan jarak roda sejauh 3,205 mm. Jadi saiz MPV dari Zeekr ini jelas lebih besar dari Alphard kerana model keluaran Toyota berkenaan hanya dihasilkan dengan dimensi panjang 4,945 mm, lebar 1,850 mm serta jarak roda 3,000 mm.

Zeekr 009 bakal dilancarkan di Malaysia – MPV mewah EV pesaing kepada Toyota Alphard, 0-100 km/j 4.8 s!

Apa yang menarik, 009 ini juga merupakan asas kepada kembarnya dalam versi lebih mewah iaitu Volvo EM90. Namun berbeza dengan MPV Volvo yang lebih mewah berkenaan hanya digerakkan oleh motor tunggal berkuasa 272 PS/343 Nm bagi memacu roda belakang, sementara Zeekr 009 ini hanya ditawarkan dalam versi motor berkembar memacu semua roda pada pasaran negara asalnya.

Ini memberikan Zeekr 009 bekalan kuasa keseluruhan 544 PS (400 kW) dan tork maksima 686 Nm, membolehkan MPV besar ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa 4.8 saat. Namun ia datang dengan dua varian bateri NMC, di mana versi 116 kWj didakwa boleh bergerak sejauh 702 km dalam kitaran CLTC dan varian 140 kWj pula boleh mencatatkan 822 km CLTC. Bagi varian dengan bateri 116 kWj, sistem pengecas pantas DC membolehkan kuasa dipenuhkan dari 10% hingga 80% dalam masa hanya 28 minit.

Berbanding Alphard yang direka seakan van, Zeekr 009 ini tampil dengan muncung hadapan lebih panjang dan rekaan badan lebih tegap, serta set rim dan juga gril dalam kemasan perak yang sangat besar membuatkan ia nampak seperti SUV dari Amerika Syarikat. Gril berkenaan direka tanpa liang udara, sebaliknya menerima elemen jejari menegak yang unik.

Sebenarnya jejari tersebut turut menerima sejumlah 154 jalur LED, yang diberi nama “lampu air terjun” oleh Geely. Lampu hadapan utama MPV ini terletak pada bahagian tengah bampar, manakala jalur LED berbentuk ‘cakar’ diatasnya adalah lampu nyalaan siang.

MPV ini juga menerima tiang-A unik yang turut diberikan cermin, membolehkan titik buta di bahagian berkenaan dikurangkan. Ia dipadankan dengan pintu gelangsar untuk kabin belakang, namun rekaan pembuka pintu hadapan dan belakang yang nampak bercantum, seolah-olah ia menerima pintu jenis “suicide door”.

Profil sisi MPV ini juga nampak “bersih” dengan garis badan tegak ke belakang tanpa “simpang siur”, serta diberikan jalur perak yang agak tebal pada sebelah atas tingkap sisi. Manakala pada tiang-C, ia diberikan kemasan yang seiras dengan gril hadapan, dan nampak seiring dengan rekaan jejari pada set rim.

Zeekr 009 bakal dilancarkan di Malaysia – MPV mewah EV pesaing kepada Toyota Alphard, 0-100 km/j 4.8 s!

Di belakang, lampu utamanya direka menegak dan kelihatan bersambung dengan rel pintu gelangsar, bersama grafik LED berbentuk-T, bersambung dengan grafik LED dengan motif cakaran yang lebih kecil pada bar lampu yang merentangi sepenuhnya pintu tailgate belakang. Secara keseluruhan bahagian belakang MPV ini juga nampak minimalis dengan hanya menampilkan garis-garis melintang bersama satu jalur perak merentangi sepenuhnya bahagian bawah bampar.

Dalam versi standard, Zeekr 009 ini menampilkan enam tempat duduk dengan konfigurasi 2-2-2, seperti yang kami lihat di ketika ia dipamerkan di Bangkok International Motor Show (BIMS) 2024. Namun di China, ia turut ditawarkan dalam versi lebih mewah bagi menyaingi Lexus LM menampilkan hanya empat-sempat duduk.

Antara perincian yang ditawarkan pada kabin model ‘biasa’ 009 ini termasuk fungsi pengurut pada tempat duduk hadapan dan baris kedua serta sistem audio Yamaha dengan 20-pembesar suara termasuk unit yang diletakkan di dalam perehat kepala pemandu dan baris kedua.

Zeekr 009 bakal dilancarkan di Malaysia – MPV mewah EV pesaing kepada Toyota Alphard, 0-100 km/j 4.8 s!

Ia juga diberikan paparan instrumen dengan skrin 10.25-inci, skrin sesentuh utama 15.4-inci dan juga satu lagi skrin yang dipasang pada siling sempat duduk baris kedua bersaiz 15.6-inci yang menampilkan mod mesyuarat dan theater dengan satu sentuhan, yang turut mengubah tetapan tempt duduk dan pelindung suria.

Laporan sebelum ini menyebut bahawa Zeekr Malaysia bakal akan membuka cawangan pertamanya di Kuala Lumpur, dengan bilik pameran di bandar-bandar lain seperti Pulau Pinang dan Selangor turut akan dibangunkan dalam tahun ini juga. Macam mana? Nak terus tempah Alphard atau tunggu Zeekr 009 ini sampai dulu?

Zeekr 009 di BIMS 2024

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required